کاهش معاملات مسکن در ۵ ماه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۶/۰۷
حجم معاملات خرید و فروش واحد مسکونی در شهر تهران ظرف ۵ ماه رقمی معادل ۵۴ درصد کاهش پیدا کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن و به نقل از اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، در فاصله ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 96 درصد نسبت به 5 ماه اول سال گذشته افزایش پیدا کرد.
متوسط قیمت مسکن در 5 ماه اول پارسال متر مربعی 6 میلیون و 500 هزار تومان بود اما این رقم در مدت مشابه سال جاری به 12 میلیون و 700 هزار تومان تبدیل شد.
جهش قیمت مسکن در تهران طی این مدت زمان باعث افت شدید معاملات خرید از سمت متقاضیان شد.
تعداد خانه هایی که در 5 ماه اول امسال در شهر تهران به متقاضیان فروخته شده 54 درصد نسبت به 5 ماه اول سال گذشته کمتر بوده است. بنابراین مشخص می شود بازار معاملات مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته نصف شده است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن بخشی از کاهش شدید معاملات واحد مسکونی ناشی از کمبود آپارتمان متراژ مناسب است و البته بخشی دیگر به خروج متقاضیان خرید از بازار برمی گردد.
در مناطقی از تهران نیز مشاوران املاک از وجود واحدهای مسکونی قابل فروش (واحدهای نوساز) خبر می دهند اما سازنده ها فعلاً از فروش و عرضه واحدهای خود به بازار معاملات خرید مسکن دست کشیده اند.
سال گذشته مالکان تمایل به فروش نداشتند چون انتظار افزایشی برای تغییرات قیمت در بازار معاملات ملک وجود داشت. امسال نیز همچنان سازنده های مسکن حاضر به فروش واحدهای ساخته شده خود نیستند. اما علت این اقدام سازنده ها با سال گذشته کاملاً متفاوت است. امسال چون که قیمت مسکن رو به کاهش است، تولیدکنندگان مسکن تمایلی به فروش ندارند از این بابت که به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند. رکود ساخت و ساز باعث شده تولیدکنندگان مسکن فعلاً ساختمان های موجود خود را حفظ کنند و هر زمان توان ساخت جدید داشتند با فروش این واحدها نقدینگی مورد نیاز خود برای پروژه های ساختمانی جدید را تامین کنند.
برخی مشاوران املاک در این باره تاکید می کنند: سازنده هایی در حال حاضر در بازار مسکن تهران هستند که قصد فروش دارند اما مشتری برای قیمت های پیشنهادی آنها نیست.
در مجموع 5 ماه گذشته از سال جاری نزدیک به 30 هزار واحد مسکونی در شهر تهران خرید و فروش شده است. سال گذشته در همین بازه زمانی تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده در تهران به نزدیک 65 هزار واحد رسیده بود.
رکود معاملات خرید مسکن در سال جاری شدیدتر از سال گذشته شده است.
سال گذشته حجم معاملات خرید و فروش واحد مسکونی در شهر تهران در 5 ماه اول سال تنها 7 درصد نسبت به 5 ماه اول سال 96 کاهش یافته بود.
بانک مرکزی اعلام کرده است:‌ بیشترین افت در فروش واحد مسکونی به واحدهای مسکونی میانسال مربوط می شود.
ماه گذشته فروش آپارتمانهای با سن بنای 11 تا 15 سال ساخت در تهران 76 درصد کاهش پیدا کرد. فقط 417 واحد مسکونی در این ردیف سنی فروخته شده است. ماه گذشته در کل تهران 3 هزار و 290 واحد مسکونی خرید و فروش شد. از این تعداد،‌ یک هزار و 376 واحد مسکونی نوساز بوده اند و 619 واحد نیز عمربنای 6 تا 10 سال ساخت داشته اند. بنابراین 50 درصد از واحدهای مسکونی فروخته شده، سن بنای کمتر از 10 سال ساخت داشته‌اند.
کل معاملات خرید مسکن در تهران در مرداد امسال طبق اعلام بانک مرکزی 73 درصد نسبت به مرداد سال گذشته کاهش پیدا کرد. میزان افت فروش واحدهای مسکونی بالای 20 سال ساخت اما کمتر بوده است. این گروه سنی در معاملات مسکن شاهد کاهش 70 درصدی حجم معاملات خرید خانه بوده است.


موضوع مرتبط


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000