در سی امین همایش بانکداری اسلامی مطرح شد

تنظیم سیاست ها در جهت کاهش مطالبات نظام بانکی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۶/۱۱
گزارش ها حاکی از آن است که یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در همایش بانکداری اسلامی، بهره گیری از ابزارها برای کاهش مطالبات بانکی بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سی امین همایش بانکداری اسلامی در ابتدای هفته جاری با حضور مسوولان کشور و مدیران بانک های کشور برگزار شد. اما یکی از نکاتی که در این همایش به طور مشخص به آن اشاره شد، «طرح تسویه بدهکاران بانکی» بود که مورد توجه مسوولان قرار گرفت. رییس کل بانک مرکزی، به تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی بر اساس برنامه ششم توسعه در بانک مرکزی اشاره کرد و یکی از تصمیمات مهم این شورا را دستورالعمل نحوه امهال تسهیلات بانک ها دانست. به گفته عبدالناصر همتی این سیاست، در طول مدت فعالیت شورای فقهی یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها بوده که به تدریج به مرحله اجرا در سیستم بانکی می رسد. همتی در این خصوص تاکید کرد که این دستورالعمل قواعد حساب‌داری را در جلوگیری از سودهای موهومی در بانک‌ها اصلاح می‌کند. بنابراین به نظر می رسد که اجرای این دستورالعمل برای مقامات ارشد نظام بانکی بسیار با اهمیت بوده است. در این زمینه محمد حسین حسین زاده بحرینی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی نیز تاکید کرد: یکی از علل اینکه ترازنامه بعضی بانک‌ها وضعیت شکننده پیدا کرده، بی‌توجهی به موضوع دریافت سود از اصل بدهی است که موجب شده تسهیلات گیرنده بدهکار شده و سمت راست ترازنامه از این بدهی‌ها تشکیل شود که با توجه به اوضاع اقتصادی، تسهیلات گیرندگان به دلیل افزایش نرخ رشد بدهی از بازپرداخت وام ناتوان شدند و این دارایی‌ها در ترازنامه محقق نشده است. به گفته او، طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.

بانک مسکن در راستای این محور مهم سی امین همایش بانکداری اسلامی، در ماه های گذشته سیاست های جدید خود را در جهت بخشودگی جرایم مربوط به اقساط معوق و تسهیلات گیرندگان ابلاغ کرده است. بر اساس یکی از این سیاست ها، مسوولان این بانک به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در وصول مطالبات معوق، طرح ویژه کاهش مطالبات غیرجاری را از تاریخ سی ام مرداد تا تاریخ سی ام آبان جاری با عنوان «طرح میثاق» آغاز کردند. این طرح در راستای بخشودگی جرایم و کاهش مطالبات غیرجاری است و مشتریان می توانند به شکل حضوری و غیرحضوری نسبت به بازپرداخت وام های معوق اقدام کرده و از مزایای طرح میثاق برخوردار شود. علاوه بر این، بانک مسکن در هفته های گذشته مکانیزم بخشودگی سود تسهیلات زیر 100 میلیون تومانی را بر اساس قواعد مدیریت کل اعتبارات بانک مرکزی ابلاغ کرده و در این بخشنامه، ابهامات موجود در بخشودگی سود تسهیلات نیز تشریح شده است.

مجموعه این اقدامات در راستای کاهش مطالبات غیرجاری برنامه ریزی شده که از یک سو کمک ویژه ای به بدهکاران بانکی برای بازپرداخت مطالبات به بانک است و از سوی دیگر، منابع لازم برای اجرای سیاست های توسعه ای بانک مسکن را فرآهم خواهد کرد. یکی از مهمترین اهداف بانک مسکن در سال جاری توجه به نسبت مطالبات غیرجاری و تنظیم آن با استانداردهای بین المللی است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000