مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:

کاربری مسکونی زمین‌های سازمان ملی زمین و مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۶/۱۲
علی نبیان با اشاره به رسالت سازمان ملی زمین و مسکن در طرح اقدام ملی گفت: از مجموع سالی ۱۵۵ هزار هکتار زمین که در اختیار این سازمان در محدوده‌های شهری است، ۳۶ هزار هکتار آن کاربری مسکونی دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری این سازمان در روز دوشنبه 11 شهریورماه با تسلیت ایام سوگورای محرم، گفت: از اواخر سال گذشته و اوایل امسال بر اساس تاکیداتی که مقام معظم رهبری در بحث مسکن به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی داشتند، در راستای این موضوع اتفاقی باید در وزارت راه و شهرسازی به‌ عنوان متولی این امر رخ می‌داد، بنابراین از سال قبل پیگیری‌هایی در موضوع مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در دو مبحث قرار گرفته بود.

نبیان افزود: اولین مبحث، مسکن مهر و اتمام آن بود که دغدغه همه آحاد مردم بود. بر همین مبنا دغدغه وزیر راه و شهرسازی این بود که در یک کار جهادی و عزم ملی همه پیگیری کنیم و بتوانیم مسکن مهر را در جای جای کشور به اتمام برسانیم.

افزایش وام مسکن مهر به‌دلیل افزایش قیمت مسکن

وی ادامه داد: در راستای موضوع مهم مسکن مهر ، در 3 حوزه مختلف کارهای آن با سرعت خوبی پیگیری می‌شود، اولین حوزه شهرهای زیر 25 هزار نفر است که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال پیگیری است. در حوزه دیگر و در شهرهای جدید موضوع مسکن مهر توسط شرکت شهرهای جدید پیگیری می‌شود و در شهرهای بالای 25 هزار نفر سازمان ملی زمین و مسکن مسوول پیگیری آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌هایی که در بهمن 97 با تک‌تک استان‌ها برای برنامه اجرایی سال 98 داشتیم برنامه اجرایی آن استان را برای سال 98 پیگیری می‌کردیم، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در برنامه اجرایی 98 بحث اتمام مسکن مهر بود تا بتوانیم آن را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم و در سال 98 اقدامات اجرایی و همچنین اتمام پروژه‌های مسکن مهر را مردم در سطح کشور شاهد باشند و لمس کنند. برنامه‌ریزی ما این است که بتوانیم این پروژه‌ها به‌جز پروژ‌ه‌هایی که مشکل حقوقی دارند را تا پایان امسال به اتمام برسانیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص تعداد واحدهای مسکن مهر که مشکل حقوقی دارند توضیح داد: به‌ دلیل اینکه در 3 حوزه مختلف پرونده این واحد‌ها در حال پیگیری است، عدد دقیقی از این واحدها ندارم، از طرف دیگر ممکن است هر روز از تعداد این پرونده‌ها کاسته شود، اما تعداد آن زیاد نیست. از طرف دیگر مجموعه‌های حقوقی وزارت راه و شهرسازی به این سمت رفته‌اند که مشکلات را حل کنیم و مسکن‌های مهر که دغدغه رییس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و همه مردم است، به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

نبیان با اشاره به اینکه برخی از مسکن‌های مهر در سال گذشته فاقد متقاضی بودند، گفت: در بودجه سال 98 ردیفی بود که واحدهای فاقد متقاضی در هماهنگی با کمیته امداد و بهزیستی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. این واحدها در همه استان‌های کشور در شهرهای بالای 25 هزار نفر وجود دارد. تعداد این واحدها سال گذشته در حدود 60 هزار واحد بود و هر دستگاهی واحدهای بدون متقاضی که در اختیار داشت را ارایه کرد تا خروجی آن واحدهای دارای متقاضی شود.

وی ادامه داد: در همین راستا جلساتی با کمیته امداد امام خمینی (ره) داشتیم و در زمان مدیریت مهندس فتاح در این مجموعه در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی داشتند در هر 3 دستگاه متولی مسکن مهر جلساتی برگزار شد تا بتوانیم واحدهای بدون متقاضی را واگذار کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه پروژه‌ها به کمیته امداد ارایه شد و در بعضی از استان‌ها تفاهم‌ها انجام شد، افزود: بر اساس تفاهم‌نامه 100 هزار واحدی که وزارت راه و شهرسازی با وزارت دفاع و نیروهای مسلح دارد، با توجه به اینکه برخی از این واحدها که در سراسر کشور وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه نیروهای مسلح در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها حضور دارند، به این مجموعه ارایه شده است و تفاهم‌ها در حال انجام است تا بتوانیم واحدهای بدون متقاضی را هم با سرعت واگذار کنیم و تعهدی که دادیم به انجام برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمتی که در حوزه مسکن اتفاق افتاده است،‌ وزیر راه و شهرسازی موضوع افزایش وام را پیگیری کرد. در بعضی از پروژه‌ها وام 45 میلیون‌ تومانی تصویب شد و در بعضی از استان‌ها مدیران این موضوع را با بانک مسکن پیگیری کردند و امیدواریم با منابعی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است و افزایش وام از 40 به 45 و در برخی از پروژه‌ها مانند پردیس به 50 میلیون تومان، بتوانیم تعهدی که سپردیم را اجرایی کنیم و امسال پرونده مسکن‌های مهر بسته شود و پروژه‌هایی هم که می‌ماند و مشکلات حقوقی و موارد خاص دارد را در اوایل سال آینده به اتمام برسانیم.

نبیان تعداد واحدهای مسکن مهر که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است را یک میلیون و یک‌صد و 90 هزار و 215 واحد اعلام کرد که از این تعداد 35 هزار و 200 واحد آن بدون متقاضی،‌ یک میلیون و 19 هزار و 617 واحد آن تحویل متقاضیان شده است و 2 هزار و 299 واحد آن آماده افتتاح است.

تامین زمین وظیفه اصلی سازمان ملی زمین و مسکن در طرح اقدام ملی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه در خصوص طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن گفت: در راستای دستور رییس‌جمهوری مبنی بر اقدام در وزارت راه و شهرسازی برای رونق تولید مسکن، مقدمات تولید 400 هزار واحد در کشور فراهم و دستور اقدام آن صادر شد. از این 400 هزار واحد 200 هزار واحد آن باید در شهرهای جدید انجام می‌شد که به‌ طور طبیعی برای این 200 هزار واحد، شهرهای جدید هم زمین آن و هم اجرای آن را خودشان می‌دهند. از 200 هزار واحد باقی مانده بخشی از آن در بخش بازآفرینی شهری و بخشی هم در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می‌شود. در این 2 حوزه وظیفه سازمان ملی زمین و مسکن این است که زمین مورد نیاز را تامین کند.

وی افزود: نکته‌ مهم این است، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهایی که دارای زمین هستند، از آن‌ها برای ساخت مسکن در راستای اقدام ملی استفاده می‌کنند، اما در شهرهایی که فاقد زمین هستند، سازمان ملی زمین و مسکن این مسوولیت را دارد که زمین مورد نیاز را تامین کند و در اختیار آن‌ها قرار دهد و موضوع ساخت مسکن را به‌ صورت ویژه پیگیری کند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه بیان کرد: ایام نوروز امسال تفاوتی با سال‌های گذشته داشت و شاهد سیل در استان‌های مختلف بودیم. در استان‌های سیل‌زده این سازمان موظف بود به مردم کمک کند. در این زمینه در شهرهای پلدختر، معمولان و خرم‌آباد زمین‌هایی را برای سیل‌زدگانی که آسیب‌های جدی دیده بودند، مهیا کردیم. در شهر پلدختر 4 هکتار، در شهر معمولان 10 هکتار و در خرم‌آباد هم 6.6 هکتار زمین برای سیل‌زدگان در نظر گرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در شهرهای پلدختر و معمولان بنیاد مسکن زمین‌ها را تحویل گرفت و عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است. در شهر خرم‌آباد به این دلیل که بافت فرسوده و ناکارآمدی که در کنار رودخانه بود و مردم را دچار آسیب کرده بود، 6.6 هکتار زمین در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار گرفت. این دو سازمان مقدمات اجرایی را فراهم کردند و کار در حال انجام است.

مشارکت یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان ملی زمین و مسکن

نبیان با اشاره به اقدام سازمان ملی زمین و مسکن در موضوع مشارکت در ساخت گفت: در این موضوع وظیفه‌ای را برای سازمان ملی زمین و مسکن در کنار دو مجموعه دیگر تعریف کردیم تا بتوانیم برای زمین‌هایی که در کشور داریم اتفاق خوبی رقم بزنیم. جدای از اینکه سازمان ملی زمین و مسکن وظیفه تامین زمین دارد، زمین را فقط به دستگاه‌ دولتی واگذار نمی‌کنیم. هر مجموعه‌ای که بخواهد کار اجرایی و اقتصادی در جاهای مختلف کشور انجام دهد، اگر زمینی برای این امر داشته باشیم و در راستای اهداف تعریف شده باشد، زمین را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی توضیح داد: برای اینکه بتوانیم در امر ساخت این موضوع را پیگیری کنیم یک اتفاق ویژه رقم زدیم. برنامه‌ریزی کردیم تا برای زمین‌هایی که در اختیار داریم طرح آماده شود و در موضوع مشارکت آن‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا ساخت مسکن با سرعت بیشتری انجام شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: 2 اقدام در این مجموعه انجام دادیم، اول بحث آماده‌سازی زمین بود تا بتوانیم زمین‌هایی که در اختیار داریم را آماده کنیم و این زمین‌ها را به‌گونه‌ای آماده کنیم تا بعد از آماد‌ه‌سازی سرعت اجرای پروژه افزایش پیدا کند. چراکه با این آماده‌سازی و فراهم‌سازی بستر اجرایی، ‌محورهای داخل این پروژه، ‌قطعه‌بندی،‌ خیابان‌های اصلی، فرعی و ... انجام می‌شود در نتیجه سرعت ساخت بالاتر می‌رود. در حال حاضر در کشور مقدمات آماده‌سازی حدود یک‌هزار هکتار زمین در حال انجام است تا بتوانیم با فرمانی که رییس‌جمهوری هفته گذشته صادر کردند، این اتفاق شکل گرفته و استان‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانیم با سرعت بیشتری بحث آماده‌سازی زمین‌ها در فاز یک انجام شود و در ادامه شاهد انجام مراحل بعدی باشیم.

نبیان افزود: دومین اتفاق این بود که عملیات اجرایی در زمین‌هایی که آماده شده‌اند، شروع شود. فراخوان این مرحله داده شده است و امیدواریم مشارکت‌کنندگان که قرار است اجرای این پروژه را انجام دهند با مشخص بودن سهم هر دو طرف در یک تفاهم یا شراکت، بتوانیم سرعت اجرای پروژه را بیشتر کنیم.

وی در خصوص دلیل این اقدامات بیان کرد: پس از عملیات آماده‌سازی، زمین برای ساخت مسکن آماده می‌شود، در نتیجه شریک دولت با سرعت بیشتری این کار را انجام می‌دهد و زمین در اختیار شخصی قرار نمی‌گیرد که در آینده مسکن ، در این شرایط زمین در اختیار کسی قرار می‌گیرد که در بازه زمانی که تفاهم کرده است، مکلف به ساخت مسکن است. نکته مهم‌تر این است که منابع مالی که در سطح کشور وجود دارد به سمت رونق ساخت می‌آید. امیدواریم با منابعی که سازندگان و شرکای آینده می‌آورند، شاهد آن باشیم که رونق بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان در خصوص حجم زمین‌هایی که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است، گفت: در مجموع حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار زمین در کل کشور در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است که از این مقدار یک‌صد و 55 هزار هکتار آن در محدوده شهری و از این حجم 36 هزار هکتار آن کاربری مسکونی دارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000