هیبنا تصمیم هیات دولت را بررسی می کند

تحقق هدف گیری در تجهیز سرمایه

بررسی ها نشان می دهد که مکانیزم اجرای سیاست افزایش سرمایه بانک ها می تواند اثر قابل توجهی در کیفیت فعالیت اصلی بانک ها داشته باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در روزهای اخیر، هیات وزیران در یک جلسه به ریاست رییس جمهوری، به منظور تامین مالی ساخت 400هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی نسبت به افزایش سرمایه بانک مسکن اقدام کرد. در این طرح پرداخت تسهیلات 70 تا 100 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصد پیش بینی شده است. در جلسه هیات وزیران که در تاریخ 10 شهریور ماه سال جاری برگزار شد، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شد تا سقف مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان، حداکثر ظرف سه ماه از زمان ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به افزایش سرمایه دولت در بانک عامل بخش مسکن اقدام کند تا به این ترتیب منابع کافی در اختیار شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات به این طرح تامین شود. همچنین در طرح حاضر، دولت بخش مسکن را مکلف کرد نسبت به اعطای وام به متقاضیان ساخت مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری، مسکن مهر و واحد‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده با معرفی وزارت راه و شهرسازی به میزان ۴ هزار میلیارد تومان اقدام کند. علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره تصمیم اخیر هیات وزیران تاکید کرد: با این تصمیم مهمی که اتخاذ شد 5 هزار میلیارد تومان به منابع بخش مسکن اضافه شد. علاوه بر این هزار و 500 میلیارد تومان از محل دارایی دولت تصویب شد که در کنار این وام قرار بگیرد. موضوعی که قرار است برای زیرساخت ها در نظر گرفته شود.

کارشناسان معتقدند که یکی از راه های تجهیز بانک های توسعه ای و تخصصی برای اعطای تسهیلات بیشتر و حمایت های مالی جهت تکمیل پروژه های کلان اقتصادی تجهیز بانک ها از طریق افزایش سرمایه است. اصولا بانک های توسعه ای-تخصصی در کشورهای پیشرفته از نسبت کفایت سرمایه مناسبی برخوردار هستند، این ویژگی باعث می شود که دست این نوع بانک ها برای اعطای تسهیلات بلندمدت و با نرخ سود مناسب باز باشد. با توجه به کارکرد بانک مسکن در اعطای تسهیلات جدید در بخش مسکن و ساختمان، افزایش سرمایه 5 هزار میلیارد قانون بودجه کشوری می تواند یک گام رو به جلو محسوب شود. نکته قابل توجه از نظر کارشناسان این است که با توجه به حجم بالای اعطای تسهیلات جدید بانک مسکن برای متقاضیان، این تسهیلات باید به شکلی باشد که منابع مالی جدید را در اختیار این بانک توسعه ای قرار دهد، در غیر اینصورت اگر این افزایش سرمایه صرفا به شکل یک عملیات حسابداری صورت گیرد، عملا تغییری در توان بانک برای اعطای تسهیلات جدید ایجاد نخواهد شد و اجرای این طرح، با توجه به اهداف مدنظر تحقق نخواهد شد. در نتیجه علاوه بر افزایش سرمایه بانک های توسعه ای که باید به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد، مکانیزم این اقدام نیز بسیار حیاتی خواهد بود و نیاز است که منابع مالی مورد نیاز جهت اعطای تسهیلات در اختیار بانک قرار گیرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000