در بازار معاملات مسکن چه می‌گذرد؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۶/۲۱
افت ۳ درصدی قیمت مسکن در مرداد، انتظار شکل‌گیری روند مستمر کاهش قیمت در ماه‌های آتی را قوت بخشیده است
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، افت قیمت مسکن در ماه گذشته یک اتفاق مثبت در بازار مسکن قلمداد می‌شود که استمرار آن می‌تواند به نفع تخلیه قیمت‌های حباب‌آلود در برخی از محله‌ها و مناطق شهر تهران باشد. با این وجود برخی از سفته‌بازان بازار مسکن که در سال گذشته و در جریان جهش شتابان و پی در پی قیمت مسکن به ویژه در ماه‌های نیمه اول سال، سودهای کلانی از معاملات مکرر مسکن به جیب زدند، با هرگونه تغییرات کاهشی و حتی برقراری ثبات نسبی در قیمت مسکن مخالف هستند.
در حالی که کارشناسان معتقدند بازار مسکن به خواب رفته و کاهش حجم معاملات مسکن به زیر 3000 فقره در مرداد همراه با افت ماهانه قیمت رخدادی است که جای تردید درباره صحت این گزاره باقی نمی گذارد، عده‌ای در روزهای اخیر تلاش می‌کنند این طور القا کنند که کاهش قیمت مسکن یک اتفاق نادر بوده و به هیچ وجه در ماه‌های آینده تکرار نخواهد شد. آنها پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی شده‌اند که در ماه‌های آینده شاهد یک نوبت دیگر جهش قیمت مسکن مشابه آنچه که در سال گذشته رخ داد، خواهیم بود. با این حال عمده کارشناسان مسکن دیدگاه دیگری دارند که خلاف این موضوع را اثبات می‌کند.
بهروز ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن با اشاره به اینکه هنوز هم گروهی از فعالان بازار مسکن این واقعیت را که بازار به خوابی عمیق فرو رفته، نپذیرفته‌اند، به این موضوع اشاره کرد که این گروه تلاش می‌کنند به متقاضیان مسکن القا کنند که در نیمه دوم سال جاری شاهد التهاب دیگری در بازار معاملات مسکن خواهیم بود که نشات گرفته از رفتارهای سوداگرانه سفته‌بازان بازار ملک است.
به اعتقاد وی، بازار مسکن اکنون در شرایطی به سر می‌برد که به واسطه جهش قیمت‌ها، طول دوره انتظار خرید مسکن در قله تاریخی قرار دارد. به همین خاطر اکنون تقاضای مصرفی از تقاضای سوداگرانه پشتیبانی نمی‌کند و از این رو انتظار التهاب مجدد بازار مسکن نابه‌جا تلقی می‌شود.
تحلیل این کارشناس مسکن نشات گرفته از این واقعیت است که وجود تقاضای سوداگرانه منوط به حضور موثر متقاضیان مصرفی در بازار معاملات مسکن است و در غیر این صورت، فضایی برای سوداگری و خرید و فروش مکرر در اختیار سوداگران و سفته‌بازان نیست.
به گزارش هیبنا، در حال حاضر متقاضیان مصرفی مسکن و در مرتبه بعد متقاضیان سرمایه‌ای، دو بازیگر اصلی بازار معاملات مسکن هستند و تلاش سوداگران برای خودداری از پذیرش وضعیت جدید بازار مسکن که نوید بخش استمرار کاهش قیمت اسمی مسکن یا دست‌کم ثبات نسبی قیمت‌ها و به دنبال آن کاهش تدریجی قیمت واقعی مسکن در ماه‌های آینده است، تلاشی بی‌نتیجه خواهد بود؛ مشروط به اینکه متقاضیان مصرفی که با ترک موقت بازار و خودداری از شتابزدگی در خرید طی دو سه ماه اخیر، در تخلیه حباب قیمت مسکن نقش داشته‌اند، تحت تاثیر اخبار کذب و شایعات درباره احتمال اوج‌گیری دوباره قیمت مسکن قرار نگیرند و همچنان سنجیده خواسته خود را در بازار پیگیری کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000