یک کارشناس بازار مسکن تشریح کرد:

ماجرای افزایش فایل‌های پیش‌فروش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۶/۲۷
یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به افزایش فایل‌های پیش‌فروش مسکن در بازار، این رخداد را موقتی توصیف کرد و گفت: سازنده‌ها به دنبال پر کردن فاصله میان عرضه و تقاضای مسکن هستند.
پایگاه خبری بانک مسکن

علیرضا اشکان در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد آپارتمان‌های عرضه شده در بازار پیش‌فروش مسکن، اظهار کرد: از یک‌سو به نظر می‌رسد گروهی از سازنده‌ها و فعالان بخش مسکن بازار جذابی را در بخش‌های دیگر اقتصادی پیدا نکرده‌اند و همچنان در بازار مسکن حضور دارند. از سوی دیگر سازنده‌ها به دنبال پر کردن فاصله ای که بین میزان عرضه و تقاضای مسکن در هفته‌های اخیر شکل گرفته، هستند و از ابزار «پیش‌فروش» برای این منظور استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در بازار کنونی که رکود به اوج خود رسیده، قاعدتا اگر سازنده‌ها بتوانند آپارتمان‌های در حال ساخت را به همان قیمتی که می‌خواهند در چند ماه آینده عرضه کنند، اکنون به متقاضیان خرید واگذار کنند، از این موضوع استقبال می‌کنند؛ به ویژه با توجه به اینکه چشم‌اندازی از رشد قابل توجه مسکن در ماه‌های آتی ندارند.

اشکان درباره اینکه رفتار خریداران در مواجهه با فایل‌های نوساز کنونی چطور باید باشد، تاکید کرد: باید روند بازار در اتخاذ بهترین تصمیم از سوی متقاضیان خرید مسکن لحاظ شود. در حال حاضر یک روند کاهش قیمت در بازار شکل گرفته و این احتمال که در هفته‌های آتی ادامه پیدا کند، وجود دارد. هرچند میزان افت قیمت‌ها جزیی بوده است اما به هر حال این پیش‌بینی را پشتیبانی می‌کند که قیمت مسکن در ماه‌های آینده نیز نوسان کاهشی خواهد داشت و یا دست‌کم شاهد ثبات قیمت اسمی مسکن خواهیم بود. از این رو پیش‌فروش برای سازنده‌ها صرفه اقتصادی دارد. اما در مورد تصمیم خریداران، موضوع به انگیزه خریدار بستگی دارد.

این فعال بازار مسکن توضیح داد: اگر کسی قصد خرید سرمایه‌ای ملک داشته باشد، نفع چندانی در بازار پیش‌فروش کنونی ندارد چرا که در ماه‌های آینده شاهد ثبات قیمت مسکن و یا حتی کاهش احتمالی قیمت خواهیم بود. در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاری که قیمت‌های آن روند کاهشی را در پیش گرفته، معقول نیست. اما خریداران مصرفی مسکن می‌توانند از فرصت پیش‌فروش آپارتمان‌های عرضه شده در بازار مسکن استفاده کنند و ریسک هرگونه تغییرات قیمتی به ضرر خود در آینده، در صورت تحولات بازارهای موازی همچون ارز را پوشش دهند. با این حال با توجه به ثبات قیمت ارز و روند قیمت مسکن در هفته‌های اخیر، این طور به نظر می‌رسد که فرصت برای خرید با قیمت مناسب‌تر در آینده برای متقاضیان مصرفی مسکن نیز وجود دارد و اکنون دلیل محکمی برای عجله آنها وجود ندارد.

به اعتقاد اشکان، اگر بازار ارز در ماه‌های آینده با تغییرات قیمتی روبرو شده و ثبات فعلی ادامه پیدا نکند، این موضوع روی قیمت مصالح، قیمت مسکن و در نتیجه قیمت‌های پیشنهادی پیش‌فروش اثر خواهد گذاشت.

وی درباره آینده بازار پیش‌فروش، اظهار کرد: این افزایش فایل‌ها موقتی است و احتمالا در ماه‌های آینده با افزایش عرضه خانه‌های خالی در دوره رکود، بخشی از تقاضا به این شکل پاسخ داده می‌شود و در نتیجه از رغبت به پیش‌خرید کاسته خواهد شد. در نتیجه در ماه‌های آینده شاهد کاهش فایل‌های پیش‌فروش خواهیم بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000