کاهش مجدد قیمت مسکن در تهران؛ این بار ۱.۵ درصد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۷/۰۳
بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی در تهران برای دومین بار طی تابستان امسال با کاهش قابل توجه قیمت همراه شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا و براساس ارقام منتشر شده توسط معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان مسکونی در مناطق 22 گانه پایتخت در شهریورماه به میزان 1.5 درصد نسبت به ماه مرداد کاهش پیدا کرد.

جدیدترین اطلاعات آماری منتشر شده مربوط به تحولات بازار مسکن در یک ماه پایانی فصل تابستان امسال نشان می دهد: متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهریورماه امسال به 12 میلیون و 969 هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن معادل 1.6 درصد کاهش را تجربه کرده است. به این ترتیب دومین عقب نشینی قیمتی بازار مسکن در ایستگاه پایانی فصل تابستان رقم خورد. پس از کشیده شدن ترمز رشد مثبت قیمت ها در بازار مسکن پایتخت در ابتدای تابستان، روند رشد قیمت ها در میانه تابستان با یک چرخش مواجه شد و در مسیر نزولی قرار گرفت. به طوری که مطابق با آمار رسمی منتشر شده، میانگین قیمت مسکن در میانه تابستان به میزان 3 درصد کاهش یافت. با کاهش 3 درصدی قیمت در مرداد ماه (کاهش ماهانه قیمت نسبت به تیر 98)، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی معادل 13 میلیون و 187 هزار تومان ثبت شد. در همین راستا و در ادامه کاهش قیمت ها در بازار مسکن، تورم ماهانه قیمت مسکن در مناطق 22 گانه پایتخت در پایان تابستان به منفی 1.6 درصد رسید. براین اساس، تورم نقطه ای قیمت مسکن نیز معادل 59.6 درصد ثبت شده است. افت ماهانه قیمت مسکن در تهران طی دو ماه اخیر باعث شده شیب رشد نقطه ای قیمت ها نیز از بالای 100 درصد در اوایل امسال به نصف برسد.

مطابق با این گزارش بالاترین متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی به منطقه یک مربوط می شود. در شهریورماه امسال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه معادل 24 میلیون و 810 هزار تومان بوده است. همچنین کمترین متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران نیز به بازار املاک مسکونی منطقه 18 ارتباط پیدا می کند که 5 میلیون و 663 هزار تومان است.

این گزارش حجم معاملات ثبت شده طی یک ماه گذشته در بنگاه های املاک شهر تهران را نیز معادل 2 هزار و 456 فقره اعلام کرده است که در مقایسه با میانه تابستان، معادل 15 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 73 درصد کاهش را نشان می دهد. مقایسه آماری حجم معاملات ثبت شده در بازار مسکن پایتخت طی سال های گذشته حاکی از آن است که خرید و فروش آپارتمان در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری کاهش پیدا کرده است. مشاوران املاک نبود خریدار موثر را علت ریزش شدید معاملات مسکن می دانند و به پایان گرفتن رکود سنگین حاکم در بازار مسکن نیز خوش بین نیستند.

کارشناسان اقتصادی یکی از مهم ترین دلایل ادامه روند کاهش قیمت ها در بازار مسکن را، وجود انتظارات کاهشی و همچنین آرامش سایر بازارها معرفی می کنند. به طوری که بخش زیادی از فروشندگان طی دو ماه گذشته سعی کردند قیمت های پیشنهادی خود را تا اندازه ای کاهش دهند. از سوی دیگر متقاضیان مصرفی نیز به امید ادامه دار بودن روند کاهش قیمت ها از بازار بیرون آمده اند. این گروه از تقاضا مترصد بهتر شدن اوضاع است.

اما با این حال کسانی که سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن انجام داده اند و این روزها موعد دریافت وام شان فرا رسیده است سعی می کنند هر طور شده با استفاده از تسهیلات بانکی صاحب خانه شوند. شاید اندک معاملات انجام شده در ماه های اخیر ناشی از حضور همین متقاضیان باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000