مصرف آب در سال جاری رکورد شکنی کرد

یک تصور غلط در منابع آبی

بررسی ها نشان می دهد به دلیل این که مردم احساس کردند در سال جاری منابع آبی زیاد شده، مصرف خود را افزایش دادند و باعث رکوردشکنی مصرف آب شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارها نشان می دهد که در سال جاری مصرف آب شرب در تهران و کل کشور رکورد زنی کرده است. بر اساس آمارها از حدود 6.7 میلیارد متر مکعب آب شرب کشور، 1.3 میلیارد مترمکعب در استان تهران مصرف می شود که از این میزان حدود یک میلیارد متر مکعب تنها در شهر تهران مصرف می شود و این آمار مصرف در سال جاری افزایش یافته است. اما سوال اینجاست که چرا مصرف آب در کشور نسبت به سال های قبل بالاتر شده است؟ در این خصوص مسوولان عنوان کردند، در بررسی صورت گرفته، یکی از عوامل مهم انگاره و تصور غلط بارش های مناسب در سال جاری در شهر تهران و کشور بوده است. البته این موضوع در گزارش های قبلی «هیبنا» نیز به آن اشاره و تاکید شده بود که افزایش بارش های باران در سال جاری نباید باعث شود که فرهنگ مصرفی مردم تغییر کند و این تصور به وجود آید که نیاز کشور به آب کاهش یافته است. باید این نکته آموزش داده شود که خشکسالی های چندین ساله کشور تنها نمی تواند با یک سال آمار آبی مناسب برطرف شود. بنابراین لازم است به نحوی فرهنگ سازی شود که وضعیت آب کشور با توجه به افزایش بارش ها نیز از شرایط مناسبی برخوردار نیست و باید برنامه های صرفه جویی و کاهش مصرف آب به طور کلی به شکل های گوناگون برای مردم تشریح شود. به گفته کارشناسان حوزه آب، بارش‌ها در تغذیه سدها تأثیرگذار بوده اما منابع زیرزمینی را آن طور که باید تغذیه نکرده است و مصرف همچنان باید مدیریت شود زیرا بخشی از آب آشامیدنی پایتخت از منابع زیرزمینی تامین می‌شود. بر اساس آمارهای منتشر شده، حداقل روزانه ۲۵ درصد از آب شرب مصرفی شهروندان تهرانی از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود ضمن اینکه در پیک (اوج) مصرف این میزان مصرف به ۴۰ درصد می‌رسد که زنگ خطری برای منابع آبی زیرزمینی است. اما با وجود این که در سال آبی امسال شاهد بارندگی های خوبی بودیم و ذخیره آبی در پشت سدها ایجاد شده است، این مورد نفعی برای منابع زیرزمینی آب وجود نداشته است.

درواقع شهروندان گمان می‌کنند با بارش‌های امسال مشکل کم آبی یا خشکسالی که چندین سال اتفاق افتاده حل شده در حالی که ته کشیدن منابع آبی زیرزمینی در نتیجه یک یا دو سال اتفاق نیفتاده که با میزان بارش‌های یک سال این منابع هم تأمین شود.متولیان حوزه آب تاکید می‌کنند که افزایش ظرفیت سدها به منزله تقویت سفره‌های منابع آبی زیرزمینی نیست. بنابراین لازم است که در این زمینه آموزش های لازم برای شهروندان ایجاد شود، تا این باور غلط درباره وجود منابع کافی آبی ایجاد نشود، تا بتوان مصرف آب کشور را به شکل بهینه انجام داد. در این خصوص برنامه‌های مختلف تبلیغی، آموزشی، ساخت کلیپ و تصاویر، نشست‌های توجیهی، طرح حامیان آب، بازدید شهروندان از تأسیسات آبی و سایر موارد در راستای فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب می تواند مفید باشد.

کمپین بانک مسکن با عنوان «من ایرانم، مرا دریاب» سعی دارد که با آموزش عمومی و فرهنگ سازی، شرایط را برای بهبود مصرف آب در کشور فرآهم کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000