آمارهای بانک مرکزی در خرداد ماه نشان می دهد

افزایش رشد سالانه تسهیلات بانکی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۷/۱۰
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که رشد سالانه مانده تسهیلات بانکی در خرداد ماه افزایشی بوده، اما رشد سالانه مانده سپرده ها تغییری نداشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی آخرین گزارش مانده سپرده ها و مانده تسهیلات بانکی در خرداد ماه سال جاری را در اختیار مخاطبان قرار داد. این گزارش نشان می دهد که در خرداد ماه سال جاری حجم مانده سپرده های بانکی در سطح 2176 هزار میلیارد تومان قرار دارد. بنابراین رشد ماهانه در خرداد ماه رقم2.1 درصدی را ثبت کرده است. این رشد نسبت به اردیبهشت ماه کمتر گزارش شده، زیرا رشد ماهانه مانده سپرده های بانکی در ماه دوم معادل 2.3 درصد بوده است.

آمار دیگری که در سپرده های بانکی می توان مورد بررسی قرار داد، آمار رشد نقطه به نقطه مانده سپرده های بانکی است. بررسی ها نشان می دهد که در خرداد ماه رشد نقطه به نقطه منابع بانکی به رقم 26.6 درصد رسیده است. این رقم نسبت به اردیبهشت تغییری را ثبت نکرده و در نتیجه می توان عنوان کرد که رشد نقطه به نقطه بانکی دارای ریتم یکسانی بوده است.

در سوی مقابل آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که میزان مانده تسهیلات بانکی در اردیبهشت ماه در سطح 1566 هزار میلیارد تومان قرار داد. براساس این آمارها رشد ماهانه مانده تسهیلات بانکی در خرداد ماه به رقم ۲ درصد رسیده است. این رقم در اردیبهشت ماه معادل با 1.6 درصد گزارش شده است. در نتیجه می‌توان عنوان کرد که برخلاف مانده سپرده‌های بانکی، به میزان رشد ماهانه مانده تسهیلات افزوده شده است. این روند در رشد نقطه به نقطه تسهیلات نیز وجود دارد. براساس آمارهای بانک مرکزی در خرداد ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.7 درصد به میزان مانده تسهیلات افزوده شده است. این رقم در اردیبهشت ماه به میزان 19.7 درصد ثبت شده بود.بنابراین این آمار نشان می‌دهد که یک واحد درصد به رشد مانده تسهیلات بانکی افزوده شده است.

بنابراین با وجود کاهش رشد منابع، رشد مصارف به روند صعودی خود ادامه می دهد. براساس گزارش بانک مرکزی عمده ارقام سپرده‌های ریالی بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری شامل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده سرمایه‌گذاری ‌کوتاه‌‌مدت و بلندمدت، پیش دریافت‌های غیردولتی و بستانکاران موقت ریالی و سپرده‌های ارزی شامل سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌‌انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی و بستانکاران موقت ارزی است. همچنین در توضیحات بانک مرکزی عنوان شده که عمده ارقام تسهیلات شامل مطالبات از دولت، خالص تسهیلات اعطایی اعم از ریالی وارزی ومطالبات سررسید گذشته، معوق ومشکوک‌الوصول است، درضمن سپرده قانونی شامل سپرده‌های ریالی بوده است.

با توجه به آمارهای منتشر شده می توان نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسری قانونی را محاسبه کرد. نسبتی که نشان می دهد تعادل میان منابع و مصارف بانک ها به چه شکل است و چند درصد از سپرده های بانکی پس از کسری قانونی، صرف اعطای تسهیلات بانکی شده است. نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی، در خرداد ماه به روند نزولی ماه‌های قبل خود ادامه داد و در نهایت در خرداد ماه سال‌جاری این رقم به 80.1 درصد رسیده است. این رقم در ماه‌های اخیر روند نزولی را ثبت کرده است، به نحوی که از ۸۵ درصد از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ روند نزولی خود را آغاز کرده و به نزدیکی سطح ۸۰ درصد رسیده است. البته نکته قابل‌توجه این است که از ابتدای دهه ۹۰ این رقم در سطح بالای ۱۰۰ درصد نیز قرار داشت، اما این روند طی این سال‌ها یک روند نزولی ملایمی را ثبت کرده است. رقم 80.1 درصدی در خرداد ماه یکی از کمترین میزان‌های ثبت شده در آمارهای سال‌های اخیر است و نشان می دهد فاصله بین منابع و مصارف بانک ها افزایش یافته است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000