یک کارشناس اقتصاد مسکن خبر داد:

احتمال مجدد ریزش قیمت مسکن در ماه های آتی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۷/۱۵
یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت مسکن، از احتمال تکرار کاهش قیمت مسکن در ماه­ های آتی در یک شیب ملایم خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

نرگس رزبان، کارشناس اقتصاد مسکن به آمار رسمی منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن و بانک مرکزی در خصوص کاهش قیمت اسمی مسکن در شهر تهران طی دو ماه گذشته اشاره کرد و به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: بررسی احتمال تکرار یا عدم تکرار ریزش قیمت اسمی مسکن در ماه های آتی نیازمند بررسی روند فاکتورهای مختلف تاثیر گذار بر اقتصاد کلان کشور و همچنین بازار مسکن به عنوان جزیی از این حوزه کلان است.

وی با اشاره به مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روند قیمتی بازار مسکن، اظهار کرد: بررسی عوامل بیرونی و درونی تاثیرگذار بر بخش مسکن که می تواند منجر به ایجاد تغییر و تحولات جدید در بازار مسکن شود نشان می دهد مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر کاهش قیمت مسکن طی دو ماه گذشته، در چهار گروه اصلی قابل تقسیم بندی است. به طوریکه طی سنوات گذشته، عواملی که سبب شده بخش مسکن با تغییر و تحولات گسترده روبه رو شود شامل جهش های ارزی، تغییر حجم نقدینگی، درآمدهای نفتی و به تبع آن کاهش یا افزایش قدرت خرید مردم است.

وی ادامه داد: باتوجه به آنکه این عوامل طی ماه های گذشته به یک سطحی از ثبات قیمت رسیده اند، بخش مسکن نیز به تبعیت از سایر بخش های اقتصادی طی دو ماه گذشته توانسته یک نوع ثبات و حتی کاهش قیمت را نیز تجربه کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن در عین حال با تاکید بر آنکه مسکن یک کالای ناهمگن محسوب می شود، تصریح کرد: در خصوص وضعیت بازار مسکن باید این نکته مدنظر قرار گیرد که مسکن یک کالای ناهمگن است از این رو ممکن است سطح قیمت ها در مناطق و محلات مختلف شهر با یکدیگر متفاوت باشد و به همین دلیل روند و شیب کاهش یا افزایش قیمت مسکن برای همه واحدهای مسکونی به طور یکسان رخ نخواهد داد. به عبارت دیگر همانطور که افزایش قیمت مسکن برای تمامی مناطق یکسان نبوده، کاهش قیمت نیز با یک الگوی یکسان برای تمامی مناطق و واحدهای مسکونی اتفاق نخواهد افتاد.

وی همچنین روند احتمالی پیش رو برای بازار مسکن طی ماه های آتی را تشریح کرد و گفت: مجموعه عوامل تاثیرگذار بر روند بازار مسکن نشان می دهد، روند قیمت مسکن پایتخت طی ماه های آتی همچنان در یک مسیر کاهشی البته با یک شیب ملایم تر نسبت به دو ماه گذشته خواهد بود مگر آنکه بازار مسکن تحت تاثیر یک رخداد غیرمنتظره در مجموعه اقتصاد کشور قرار بگیرد.

به گفته وی در صورتی که در مناسبات سیاسی اتفاق خاصی رخ دهد که نتوان متغیرهای وابسته به آن را از قبل پیش بینی کنیم ممکن است شیب کاهشی قیمت مسکن تا حدودی دچار تغییر شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در آخرین گزارش رسمی خود در خصوص تحولات بازار مسکن در ماه پایانی تابستان امسال، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران را معادل 12 میلیون و 670 هزار تومان اعلام کرده که نسبت به میانه تابستان معادل 2.8 درصد کاهش را نشان می دهد. این دومین ماه ریزش قیمت مسکن، پس از یک دوره رونق معاملاتی و جهش شدید قیمتی طی یکسال گذشته محسوب می شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000