افزایش حداکثر قدمت ساختمان ها در دستورالعمل تسهیلات مسکن

حداکثر قدمت ساختمان ها در دستورالعمل پرداخت تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن برای اوراق گواهی حق تقدم افزایش پیدا کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس مصوبه هیات مدیره بانک مسکن،‌ حداکثر قدمت ساختمان‌های مشمول سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از 20 سال به 25 سال افزایش یافت.

این طرح در راستای تسهیل خانه­ دار شدن خانوارهای فاقد مسکن اما نیازمند تسهیلات بانکی به تصویب بانک مسکن رسیده است و به زودی بعد از ابلاغ مصوبه هیات مدیره به شعب بانک مسکن در سراسر شهرهای کشور قابلیت اجرا پیدا می­کند.

تسهیلات اوراق مسکن که برای خرید مسکن به متقاضیان تعلق می­گیرد در شهر تهران، مراکز استان ­ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری در حالت انفرادی به ترتیب با سقف­ های 50،‌60 و 40 میلیون تومان پرداخت می­ شود و در حالت مربوط به تسهیلات زوجین نیز به ترتیب با سقف­ های 100، 80 و 60 میلیون تومان در اختیار متقاضیان تسهیلات خرید مسکن قرار می­گیرد. علت تعیین سقف ریالی برای این تسهیلات آن است که مبلغ تسهیلات طبق ضوابط بانک مرکزی حداکثر تا سقف 80 درصد از قیمت کارشناسی و روز واحد مسکونی، تعیین می­شود بدیهی است چنانچه ارزش 80 درصد از بهای کارشناسی یک واحد مسکونی کمتر از سقف تسهیلات مذکور باشد در این صورت، برای آن واحد، تسهیلات در سطح ریالی کمتر از سقف مجاز ارایه خواهد شد.

تا پیش از تصویب این طرح، تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم به ساختمان­ های با حداکثر قدمت 20 سال پرداخت می­شد اما با مصوبه جدید خریداران ساختمان­ های تا 25 سال ساخت می­ توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

همچنین مطابق بخش دیگری از مصوبه هیات مدیره بانک مسکن،‌ در املاک با قدمت بیش از 25 سال ساخت و حداکثر تا 30 سال ساخت، سقف تسهیلات از محل اوراق در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق در تسهیلات انفرادی به ترتیب 45، 40 و 35 میلیون تومان و در تسهیلات زوجین به ترتیب 80، 70 و 50 میلیون تومان تعیین شده است.

استفاده­ کنندگان از تسهیلات اوراق برای خرید مسکن می­ توانند در کنار این سقف ­ها، از تسهیلات بدون سپرده تا سقف 10 میلیون تومان برای تسهیلات انفرادی و 20 میلیون تومان برای تسهیلات زوجین نیز استفاده کنند. البته امکان استفاده از تسهیلات بدون سپرده در کنار تسهیلات اوراق صرفاً برای ساختمان­ های با حداکثر قدمت 25 سال مجاز شناخته شده است آن هم مشروط به استفاده از تسهیلات اوراق در غیر این صورت و چنانچه یک متقاضی از تسهیلات اوراق در سقف کمتر استفاده کند طبق ضوابط و سیاست ­های اعتباری مصوب بانک مسکن نمی­ تواند از تسهیلات بدون سپرده در کنار آن، بهره ببرد. همچنین برای ساختمان­ های با قدمت بیش از 25 سال، امکان استفاده از تسهیلات بدون سپرده در کنار تسهیلات اوراق، وجود ندارد.

براساس این گزارش،‌ در تسهیلات فروش‌اقساطی خرید مسکن از محل انواع حساب‌های تعهدی به تنهایی و یا توأم با یکدیگر، حداکثر قدمت ساختمان‌های مشمول تسهیلات در حالات انفرادی و زوجین، تغییری پیدا نکرده است. بر این اساس، کماکان حداکثر قدمت ساختمان‌های مشمول، در تسهیلات صندوق پس‌‌انداز مسکن یکم 15 سال، در تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن 25 سال و در تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان 20 سال است. همچنین در تسهیلات توأم نیز حداکثر قدمت پلاک قابل پذیرش، مطابق با کمترین قدمتِ پلاک‌های مشمول تسهیلات در ترکیب تسهیلات اعطایی تعیین شده است. به بیان دیگر اگر یک متقاضی خرید مسکن بخواهد به شکل ترکیبی از انواع تسهیلات خرید مسکن قابل ارایه توسط بانک مسکن، استفاده کند در این صورت معیار تعیین حداکثر قدمت مجاز ساختمان، عدد کمتر مربوط به یکی از تسهیلات است.




نظر کاربران ( ۱ )

فرناز لطیفی آزاد
4Up 0Down reply
قدمت ملک
پاسخ مدیر :
با سلام

ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000