یک کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی کرد:

بازگشت ثبات قیمتی به بازار مسکن تا پایان سال

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۷/۱۵
یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به افت قیمت اسمی مسکن در طول دو ماه گذشته، پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری بازار مسکن وارد فاز ثبات قیمت اسمی می شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

علیرضا اشکان در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، با اشاره به اینکه در ماه‌های مرداد و شهریور میانگین قیمت اسمی مسکن در معاملات مجموعا حدود 6 درصد کاهش یافت، افزود: در سیکل‌های گذشته رونق – رکود مسکن نیز با پایان یافتن رونق معاملات، شاهد افت قیمت مسکن بوده‌ایم و روند کنونی هم بر اساس همان الگوی سنتی قابل پیش‌بینی بود.

وی در عین حال معتقد است روند افت قیمت اسمی مسکن احتمالا دوام چندانی نخواهد داشت و ظرف ماه‌های باقی‌مانده تا پایان سال این مرحله به پایان می‌رسد و بازار مسکن وارد دوره ثبات قیمت می‌شود؛ دوره‌ای که به تعبیری ابعاد نوسان قیمتی در بازه یک درصد منفی یا یک درصد مثبت محدود می شود.

اشکان با اشاره به اینکه افت قیمت مسکن به متقاضیان مسکن این سیگنال را ارسال کرده که نباید در خرید عجله کنند و می‌توانند با قدرت چانه‌زنی بالا در بازار به جست‌وجو بپردازند، یادآور شد: مختصات بازار کنونی به گونه‌ای است که کسانی که به دنبال کسب سود کوتاه‌مدت از معاملات خود هستند، به کلی بازار را ترک کرده‌اند، چراکه در کوتاه مدت نه تنها سودی عایدشان نمی‌شود، بلکه حتی با ادامه روند کاهشی قیمت مسکن ممکن است زیان کنند. از طرفی تعداد متقاضیان سرمایه‌ای نیز در بازار انگشت‌شمار شده است، چراکه آنها با کاهش شیب رشد قیمت مسکن از چند ماه قبل، بازارهای پرسود دیگری همچون بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب و جایگزین بازار مسکن کرده‌اند. به این ترتیب اکنون عمده متقاضیان مسکن حاضر در بازار مسکن، متقاضیان مصرفی هستند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بازار کنونی هم با کاهش عرضه و هم با کاهش تقاضا روبروست و این موضوع فاز رکودی بازار را رقم زده است، گفت: البته میزان کاهش تقاضای خرید در بازار مسکن به مراتب بیشتر از کاهش عرضه است و همین امر یکی از دلایل کاهش قیمت مسکن است.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال بازار مسکن وارد دوره ثبات قیمتی خواهد شد، اظهار کرد: در این صورت روند افت قیمت واقعی مسکن آغاز می‌شود؛ به این معنا که نوسان قیمت مسکن بسیار اندک خواهد بود و به صفر میل می‌کند و به تدریج تغییرات قیمت مسکن در مقایسه با تغییرات نرخ تورم فاصله معناداری خواهد یافت؛ فرایندی که می‌توان از آن به عنوان کاهش قیمت واقعی مسکن یاد کرد.

اشکان معتقد است با توجه به فاصله قابل توجه بین سطح فعلی قیمت مسکن با قدرت خرید متقاضیان، احتمالا دوره رکود طولانی مدت خواهد بود. وی در این باره افزود: خروج بازار از رکود مشروط به حرکت موثری از سوی دولت در حمایت از هر دو سمت عرضه و تقاضا خواهد بود.

به گفته وی، افزایش سقف تسهیلات خانه اولی‌ها مهمترین حرکتی است که دولت می‌تواند برای جلوگیری از طولانی شدن رکود انجام دهد؛ هر چند بعید است این اتفاق در کوتاه مدت رخ دهد و از این رو با وجود اینکه دوره رونق اخیر مسکن بسیار کوتاه بود، باز هم نمی‌توان انتظار خروج بازار از رکود در کوتاه مدت را داشت.

این فعال بازار مسکن در خاتمه یادآور شد: بخشی از ماجرای افت قیمت مسکن به ثبات در بازار ارز مرتبط است و اگر تحت تاثیر متغیرهای سیاسی تغییری در نرخ ارز رخ دهد، سرنوشت بازار مسکن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000