پایگاه خبری بانک مسکن بررسی می کند

سه علامت مثبت در فصل دوم

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۷/۱۸
بررسی آمارهای «نرخ بیکاری»، «نرخ تورم» و «نرخ رشد اقتصادی» در فصل تابستان نشان می دهد که در متغیرهای کلان اقتصادی، علامت بهبود ظاهر شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تعیین شرایط و وضعیت در اقتصاد هر کشور، بسته به متغیرهای کلان اقتصادی شکل می گیرد. نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم، مثلث اصلی متغیرهای اقتصاد کلان است. این مثلث نشان می دهد که مختصات و وضعیت اقتصادی کشور به چه شکل است. در سال گذشته به واسطه اعمال سیاست های ظالمانه و یک جانبه، نرخ تورم به شکل قابل توجهی افزایش یافت، رشد اقتصادی به زیر صفر رسید و نرخ بیکاری وضعیت نگران کننده ای ثبت کرد. طی یک سال اخیر، وضعیت تحریم ها تغییری نداشت و در برخی مواقع، حتی نسبت به شدت آن افزوده شده بود، اما ارایه برخی آمارها حاکی از آن است که وضعیت اقتصادی در آمارهای تورم، رشد اقتصادی و نرخ بیکاری به شرایط متعادل بازگشته است.

به عنوان نخستین مورد، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را در تابستان سال جاری منتشر کرد. بر اساس این آمارها در تابستان سال 98، معیار جمعیت در سن کار از جمعیت 10 سال و بیشتر به جمعیت 15 سال و بیشتر تغییر کرد. با توجه به این آمار، نرخ بیکاری با ثبت رقم 10.5 درصد در تابستان سال جاری به کمترین مقدار طی 5 سال اخیر رسیده است. طی یک سال منتهی به تابستان سال جاری به میزان 844 هزار نفر اشتغال زایی صورت گرفته است. بیشترین افزایش اشتغال در گروه جمعیتی جوان کشور ثبت شده است. این نکته می تواند با توجه به وجود تحریم ها بسیار امیدوارکننده باشد. زیرا در تابستان سال قبل این رقم بالاتر از سطح 12 درصد قرار داشت.

نکته دوم درباره آمارهای رشد اقتصادی در فصل تابستان است. اصولا آمارهای رشد اقتصادی با یک فصل تاخیر منتشر می شود. به عنوان مثال، پیش بینی می شود که آمار رشد اقتصادی تابستان در انتهای فصل پاییز سال جاری در اختیار مخاطبان قرار گیرد. اما در روزهای گذشته رییس کل بانک مرکزی، از بهبود شاخص شرکت های بورسی، در انتهای تابستان سال جاری خبر داد. به گفته عبدالناصر همتی، این شاخص پس از ثبت روند نزولی در 5 ماه نخست سال جاری، در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه 1.2 درصد رشد کرده است. این شاخص، از تعداد 230 شرکت صنعتی استخراج می شود و می تواند معیار مناسب از بهبود بخش صنعت ارایه کند. ازسوی دیگر، پیش تر مسوولان کشور عنوان کردند که رشد اقتصادی غیرنفتی در فصل بهار مثبت شده و به نظر می رسد که با توجه به این موضوع، روند رشد اقتصادی مثبت در تابستان نیز تداوم داشته باشد.

همچنین علاوه بر آمارهای نرخ بیکاری و رشد اقتصادی، بررسی های گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در انتهای تابستان به سطح 35 درصد رسیده است. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا انتهای سال جاری نرخ تورم به زیر 20 درصد خواهد رسید و کاهش قابل توجهی را ثبت می کند. در حال حاضر تورم ماهانه شهریور نیز 0.5 درصد ثبت شده که کمترین مقدار طی یک سال و نیم اخیر است. در مجموع این آمارها نشان می دهد که تابستان سال 98 شرایط بهتری را نسبت به فصول قبل از نظر متغیرهای کلان ثبت کرده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000