معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی تشریح کرد

رابطه افزایش تسهیلات با رشد قیمت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۷/۲۸
معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی رابطه بین افزایش سقف تسهیلات بانکی و رشد قیمت مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

علی قائدی، معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و کارشناس حوزه اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در تشریح این موضوع گفت: برخلاف تصور برخی که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را عاملی موثر در تورم مسکن و رشد محسوس قیمت ها عنوان می کنند، تسهیلات خرید مسکن به خصوص در دوره های رکود نه تنها منجر به ایجاد اثرات تورمی در بازار معاملات املاک مسکونی نمی شود بلکه می تواند بازار مسکن را از ناحیه تقاضای مصرفی تقویت کرده و به تحرک درآورد.

وی توضیح داد: این موضوع در سوابق تاریخی بازار معاملات مسکن و در دوره های مختلف رکود و رونق مشاهده می شود.

قائدی افزود: بررسی سوابق تاریخی بازارمسکن و ادوار رکود و رونق در این بازار حاکی است افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن هیچ گاه منتج به بروز اثرات تورمی در بازار مسکن نشده است؛ برعکس در دوره هایی که بازار به دلیل نبود قدرت خرید و افزایش شکاف بین قدرت خرید و قیمت مسکن به فاز رکود وارد شده است افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به رونق بخشی بازار کمک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شاید در دوره های جهش قیمت و رونق، افزایش ناگهانی و قابل توجه سقف تسهیلات خرید مسکن بر سطح قیمت ها اثرگذار شود، اما در این باره نیز قطعیتی وجود ندارد؛ آنچه مسلم است و در دوره های قبلی نیز تجربه شده است آن است که در دوره های رکود بازار معاملات مسکن و در زمانی که تقاضای مصرفی به دلیل ضعف قدرت خرید از بازار عقب نشینی کرده است افزایش سقف تسهیلات نه تنها اثر تورمی بر بازار مسکن نداشته است بلکه منجر به تحرک و حرکت بازار در مسیر رونق نیز شده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سوابق تاریخی بازار مسکن نشان می دهد در دوره های قبلی که برای مدت 10 تا بیش از 10 سال سقف تسهیلات خرید مسکن ثابت مانده و متناسب با افزایش قیمت مسکن افزایش نیافته بود نیز قیمت مسکن با دو مرحله جهش مواجه شده است؛ بنابراین جهش قیمت مسکن هیچ ارتباطی با تسهیلات خرید مسکن و افزایش سقف و پرداخت آن به متقاضیان مصرفی ندارد؛ این در حالی است که در دوره سال های 92 تا 95 که بازار مسکن همزمان با شروع و پیشروی در فاز رکود با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و کارآ شدن تسهیلات بانکی در معاملات ملکی مواجه شد و سهم تسهیلات در پوشش هزینه خرید واحدهای مسکونی به شدت افزایش یافت، هیچ نوع جهش قیمتی مشاهده نشد و در تمام این سال ها بازار در وضعیت ثبات قیمتی قرار داشت. این در حالی است که در طول همین سال ها بسیاری از افراد با استفاده از این تسهیلات اقدام به خرید مسکن کرده و بخش عمده ای از این تسهیلات نیز صرف خریدهای مصرفی از بازار مسکن شد.

وی افزود: آنچه در شرایط فعلی می تواند بازارمسکن را تحت تاثیر قرار دهد پرداخت تسهیلات و افزایش سقف آن نیست بلکه تنها در صورت نوسانات شدید اقتصادی به خصوص نرخ ارز است که بازار مسکن می تواند با افزایش قیمت مواجه شود؛ اما شرایط فعلی بازار مسکن به گونه ای است که حتی در صورت نوسانات شدید به دلیل نبود توان خرید، جهش قیمت رخ نخواهد داد.

قائدی تاکید کرد: در دوره های رکود افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تنها می تواند منجر به افزایش سطح معاملات خرید مسکن و کمتر شدن عمق رکود در بازار املاک شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000