یک نماینده مجلس مطرح کرد:

پیش‌بینی ادامه کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۰۴
پس از دو ماه پیاپی افت شدید آمار معاملات در بازار مسکن طی مرداد و شهریور، پیش‌بینی یک عضو کمیسیون عمران مجلس این است که ادامه این روند هم در مهرماه و ماه‌های پس از آن نیز محتمل است.
پایگاه خبری بانک مسکن

مجید کیان‌پور در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به استمرار وضعیت رکود معاملات مسکن در بازار اظهار کرد: در حالی که روند کاهش حجم معاملات از سال گذشته آغاز شد، اما افت قیمت مسکن به زمانی که رکود به اوج خود رسید، یعنی چند ماه اخیر باز می‌گردد.

وی معتقد است ثبات نرخ ارز و نیز توقف روند کاهش ارزش پول ملی در ثبات بازار مسکن اثرگذار بوده است و در نتیجه در صورتی که همچنان بازار ارز با ثبات و یا کاهشی باشد، روند نزولی قیمت مسکن ادامه خواهد داشت.

کیان‌پور در عین حال یادآور شد افت قیمت مسکن در بازار همان‌گونه که تا کنون مشهود بوده، یک روند کاملا تدریجی است و در یک یا دو ماه به شکل ناگهانی و یکباره رخ نمی‌دهد اما در میان‌مدت می‌توان همچنان انتظار کاهش قیمت اسمی مسکن را داشت. ضمن اینکه پس از این دوره، در بلند مدت شاهد کاهش واقعی قیمت مسکن نیز خواهیم بود؛ به این معنا که ثبات قیمت در بازار مسکن در نسبت با نرخ تورم عمومی سبب افت قیمت واقعی مسکن می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش نسبی آمار ساخت و ساز با وجود شرایط رکودی، ابراز امیدواری کرد در سال‌های آتی با عرضه املاک حاصل از ساخت و سازهای اخیر به بازار، میزان عرضه و تقاضای مسکن تناسب بیشتری پیدا کند.

به گزارش هیبنا، کارشناسان و فعالان بازار مسکن علت اصلی کم تحرکی طرف تقاضا در بازار مسکن شهر تهران را، فقدان توان مالی برای معامله در سطوح قیمتی فعلی عنوان می‌کنند.

عده‌ای از متقاضیان واقعی با توجه به این واقعیت که افت ماهیانه قیمت در زمان رکود، کمتر از میزان افزایش قیمت در زمان رونق است در مهرماه وارد بازار شدند. از سوی دیگر هم‌اکنون ساخت و ساز در تهران حدود دو برابر تعداد معاملات است و ورود تدریجی واحدهای نوساز به بازار، تهدیدی برای آپارتمان‌های کلیدنخورده و میانسال محسوب می‌شود. واسطه‌های ملکی می‌گویند سازندگانی که به نقدینگی نیاز دارند پس از آن‌که فروش را شش ماه تا یک سال به حالت تعلیق درآوردند از تیرماه امسال واحدهای خود را در دفاتر املاک فایل کرده‌اند. با این وجود معاملات چنگی به دل نمی‌زند و هنوز نسبت به ماه‌های نیمه تعطیل فروردین نیز کمتر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره تاکید می کند: پیش‌بینی می‌شود که قیمت ملک تا پایان امسال حداقل 10 تا 15 درصد کاهش یابد.

کاهش میزان معاملات مسکن در ۷ ماه اخیر نشان می دهد که این بازار همچنان در رکود قرار داشته و قیمت ها در مسیر تنزل قرار دارد.

مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به روند کاهشی معاملات مسکن در یک سال اخیر، گفت: در شرایط کنونی شاهدیم که معاملات مسکن هر ماه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد.

مطابق آمار اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان معاملات خرید و فروش مسکن در مهرماه سال جاری در کل کشور حدود ۱۶ هزار و ۴۰۰ قرارداد بوده است که این آمار نشان دهنده کاهش ۵۵ درصدی معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

نکته قابل توجه این است که با کاهش ۵۰ درصدی معاملات مسکن و کاهش چشمگیر قیمت ملک، میزان ساخت و ساز در کشور حدود دو برابر افزایش یافته است.

معاملات بازار مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن بیش از گذشته کاهش خواهد یافت، چرا که با کاهش معاملات و افزایش تولید و عرضه مسکن، قیمت ها متعادل می شود. به نظر می رسد که با کاهش قیمت مسکن، بازار به صورت تدریجی رونق گرفته و این مسئله هم به نفع تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان خواهد بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000