پایگاه خبری بانک مسکن بررسی می کند

گام تکمیلی در بانک های توسعه ای

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۸/۰۴
بررسی ها نشان می دهد که در تعریف امروزی بانک های توسعه ای، فعالیت های متنوعی بر حسب نیازهای نوین مشتریان در دنیا معرفی شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن در راستای وظایف اصلی خود مبنی بر تامین مالی پروژه های کلان در بخش مسکن، اعطای تسهیلات بر مبنای عقد مرابحه را در دستور کار قرار داده است، تا بخشی از نیازهای مشتریان را از این مسیر تامین کند. پرسش مهم این است که آیا اعطای این نوع تسهیلات با چشم انداز بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه ای- تخصصی همسو است؟ در این شرایط باید بررسی کرد که اصولا بانک توسعه ای چه وظایفی دارد و در دنیای امروز چه فعالیت هایی را دنبال می کند. در تعریف ابتدایی، بانک های توسعه ای از جمله نهادهای تامین مالی توسعه ای به شمار می رود که وظیفه پوشش نیازهای توسعه ای کشور در راستای ایجاد محیط مستعد جهت فعالیت بخش خصوصی، کارآفرینان و ابزار غیرمستقیم دولت را بر عهده دارند. بانک های توسعه ای در تعریف سنتی خود نهادهای مالی ملی یا منطقه ای معرفی می شود که هدف از طراحی آن این است که سرمایه بلندمدت یا میان مدت را جهت سرمایه گذاری در پروژه و طرح های دارای بهره وری، که معمولا نیازمند همکاری فنی بوده و در مناطق کمتر توسعه یافته متمرکز هستند، تخصیص دهد. گسترش بانک‌های توسعه‌ای در سراسر جهان نشان از مقبولیت نقش و کارکرد این نوع بانک‌ها است و از طرف دیگر نشان می‌دهد که این تلقی پذیرفته شده که دولت کارآمد و توسعه‌خواه می‌تواند نقش محوری در فرآیند توسعه ایفا کند، به همین دلیل می‌توان گفت بانک‌های توسعه‌ای یکی از ابزارهای مهم اجرای راهبردهای توسعه هستند. در این شرایط سوال مشخص این است که آیا این بانک ها در دنیای امروز، تنها به تامین سرمایه بلندمدت و میان مدت پروژه های بزرگ معطوف هستند؟ اگر چه شاید این موضوع تعریف سنتی بانک های توسعه ای در دنیا باشد، اما در حال حاضر این بانک ها، خدمات گسترده و متنوعی را برای مشتریان ارایه می کند.بررسی بانک های توسعه ای در کشورهای اروپایی و شرق آسیا نشان می دهد بانک های توسعه ای برای پیشبرد اهداف خود نیاز به منابع مطمئن و پایدار دارد که اصولا برخی از این منابع توسط سیاستگذاران تامین برای اجرای پروژه های کلان تامین می شود و بخشی دیگر از این منابع باید توسط فعالیت های نوین بانک های توسعه ای فرآهم شود. .به عنوان مثال، بانک کومگی در کشور چین تایپه، یک بانک توسعه ای است که علاوه بر تسهیلات پروژه های کلان بخش خصوصی، اعطای تسهیلات مبتنی بر کارت های اعتباری را در دستور کار قرار می دهد. یا به عنوان مثال دیگر، بانک توسعه آسیا در کشور فیلیپین، علاوه بر اعطای تسهیلات در بانک های توسعه ای و پروژه ای، وام های خرد را برای اشتغال زایی و فعال شدن بخش خصوصی تامین می کنند. بنابراین اعطای تسهیلات متنوع با توجه به شرایط کشور و نیازهای مشتریان، بخش مکملی فعالیت های بانک های توسعه ای محسوب می شود، که می تواند علاوه بر پررنگ شدن نقش این بانک ها، نیازهای مورد نیاز در بخش های مختلف اقتصاد را نیز تامین کند.

به این ترتیب پاسخ این پرسش که «آیا بانک‌های توسعه‌ای تسهیلات متنوع از جمله تسهیلات مرابحه را لازم است بپردازند؟»، با توجه به نگاه مدرن کشورها به این بانک‌ها، مثبت است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000