هیبنا بررسی می کند

معیارهای لازم برای ارزیابی کیفیت آب

آب آشامیدنی یکی از مهمترین نیازهای بشری محسوب می شود و نیاز است که استانداردهای مورد نیاز برای مصرف آب مدنظر قرار گیرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از نکات مورد توجه در تمام دنیا، توجه به کیفیت آب آشامیدنی است و استانداردهای لازم برای آن تعریف شده تا شهروندان از سلامت کافی برخوردار باشند. برای تشخیص کیفیت آب از لحاظ رنگ، طعم، بو و سایر موارد، شهروندان باید آب نخستین شیر پس از کنتور را باز و در یک لیوان شفاف، مقداری از آن پر کنند. پس از آن ویژگی های ظاهری آب مانند رنگ، بو، ذرات و ناخالصی را مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که شرایط نامتعارفی در وضعیت آب وجود داشت، این موضوع را با سامانه اطلاع رسانی 122 مطرح کنند. همچنین باید توجه کرد که در صورتی که زمان بسیار طولانی، از شیرهای داخلی آب برداشته نشده باشد، باید قبل از برداشت، آب های مانده در لوله تخلیه شود. بنابراین برخی از مشکلات به دلیل باقی ماندن آب در لوله ها است و باید قبل از مصرف این موارد چک شود. در برخی از مناطق شهر تهران، مالکان از چاه خصوصی برای تامین آب آشامیدنی استفاده می‌کنند و دارای دو شبکه آب‌رسانی هستند که یکی متعلق به شرکت آبفای استان تهران و دیگری شبکه خصوصی ویژه مشترک است و هنگام کاهش فشار آب، استفاده می‌شود. در این صورت به علت آلوده‌ بودن آب چاه‌های خصوصی، استفاده از آب آن‌ها سبب ایجاد آلودگی شدید در آب آشامیدنی توزیعی توسط شرکت آب و فاضلاب می‌شود. بنابراین ضروری است که مشترکان به منظور محافظت از سلامت، بهداشت و کیفیت آب دریافتی از شرکت آب و فاضلاب دو سامانه را به هم متصل نکنند و از متصل‌نبودن دو سامانه اطمینان کامل داشته باشند.

گاهی آب برداشتی از شیر دارای رنگ سفید است که این رنگ به دلیل هوادهی آب است و باعث افزایش اکسیژن محلول در آب می‌شود که عاملی برای گوارایی و مقبولیت آب است. چنانچه رنگ سفید آب توام با بوی شدید وایتکس بود، ضروری است بلافاصله با واحد اطلاع‌رسانی ۱۲۲ تماس گرفته شود تا اقدام‌های لازم برای رفع مشکل توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شود.

به منظور حذف بوی کلر از آب آشامیدنی، آب برداشتی از شیر باید به مدت پنج دقیقه داخل ظرف تمیزی در دمای اتاق نگه داشته شود و سپس برای آشامیدن مورد استفاده قرار گیرد. به منظور تهیه آب جوش (برای چای و ...) به دلیل ملاحظات بهداشتی، مشترکان باید از شیر آب سرد، آب مورد نیاز را برداشت کنند و برداشت آب از شیر آب گرم به علت آن‌که مسیر آب‌گرم‌کن را طی کرده است، مناسب نیست. هم‌چنین برای تهیه آب جوش، جوشاندن آب به مدت یک تا سه دقیقه کافی است.

تشکیل رسوب در کتری و سماور ناشی از سختی موقت آب است؛ سختی موقت آب در اثر حرارت، رسوب می‌کند. چنانچه از ظروف پیرکس ضدرسوب برای تهیه آب جوش استفاده کنیم، به دلیل ممانعت از تشکیل رسوب لایه چربی روی سطح آب جوش یا چای تشکیل می‌شود .دستگاه‌های تصفیه آب در حقیقت آب‌شیرین‌کن هستند و برای مناطقی کاربرد دارند که دارای آب‌های سنگین و شور هستند. در کلان‌شهر تهران به دلیل استفاده از منابع سطحی آب، آب آشامیدنی توزیعی دارای TDS (کل جامدات محلول) در حد مطلوب بر اساس استاندارد ملی ایران (شماره ۱۰۵۳) است. بنابراین در شهر تهران نیاز به استفاده از دستگاه تصفیه خانگی آب نیست. به منظور پیش‌گیری از بیماری واگیردار که از طریق تماس دست با شیر آب منتقل می‌شوند، استفاده از شیرهای چشمی در اماکن پر ازدحام مانند مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مساجد، تفریح‌گاه‌ها، مراکز بهداشتی، مراکز خرید و ... توصیه می‌شود. کمپین اجتماعی «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن در قالب آموزش های اجتماعی و اطلاع رسانی مناسب، به دنبال ایجاد فرهنگ صحیح مصرف آب است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000