کارشناسان بازار مسکن تشریح کردند

فرصت مناسب برای خریداران مصرفی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۰۸
کارشناسان مسکن و ساختمان معتقدند: در وضعیت کنونی که بازار مسکن از رشد شدید قیمت ها فاصله گرفته، فرصت مناسبی برای ورود متقاضیان مصرفی و همینطور خانه اولی ها به بازار خرید خانه به وجود آمده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن، متقاضیان خرید ملک در مقطع کنونی از قدرت چانه زنی و فرصت بیشتری برای انتخاب واحد مسکونی نسبت به نیمه نخست سال برخوردار هستند. آنها در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن عنوان می کنند: به‌صورت عام، هر زمان و در مورد مبادلات هر کالایی، رکود رخ دهد، نخستین اتفاقی که می‌افتد دست خریدار یا به عبارت دقیق‌تر، دست طرف دارای پول و نقدینگی پرتر می‌شود. به تعبیر دیگر در دنیایی که هزاران سال است از تهاتر فاصله گرفته و پول به‌عنوان ابزار مبادله شناخته شده است، کسی که دارایی نقد دارد، نسبت به کسی که دارای یک کالا (فرضاً ساختمان) است، آزادی عمل و حق انتخاب بیشتری برای مبادله پول یا کالای خود با دیگر انواع کالاها و خدمات دارد؛ با وارد شدن رکود به این معادله، وزنه بیشتر و بیشتر به جانب صاحبان پول (خریداران بالقوه) می‌چرخد.

به گفته آنها، در چنین شرایطی، با قوی شدن قدرت چانه‌زنی طرف تقاضا (بدون در نظر گرفتن میزان عرضه و تقاضا و نوسانات آن) احتمال کاهش قیمت یا حداقل احتمال ایجاد فرصت‌های متعدد خرید ملک، زیر قیمت جاری بازار افزایش می‌یابد. کارشناسان بازار مسکن در عین حال معتقدند وقتی جریان پول در حوزه املاک کند می‌شود، مرتب باید شاهد مواردی باشیم که مالکان در مسیر تعارض و عدم تعادل بین جریان نرمال کار و زندگی خود (و نیازهای مالی و نقدینگی که در این مسیر ایجاد می‌شود) و جریان معاملات در بازار املاک، با کاهش قیمت یا تامین‌ مالی خریداران (فروش اقساطی) سعی کنند این عدم تعادل را مرتفع کنند.

کاهش قیمت مسکن هرچند کمتر به چشم خورده و در بین عامه مردم اتفاقی دور از ذهن تلقی می شود اما در برخی دوره های رکودی سال های گذشته و همچنین در دو ماه پایانی فصل تابستان امسال دوبار این اتفاق رخ داده است. همینطور جدیدترین آمار از تحولات بازار مسکن هم به نوعی ثبات قیمت را نشان می دهد. بنابراین با افزایش قدرت چانه‌زنی صاحبان نقدینگی، کاهش کلی در نرخ مسکن موضوعی عجیب و بی‌سابقه نیست.

بررسی ها از تحولات اخیر بازار مسکن نشان می دهد: در مقطع کنونی دو گزاره مهم در بازار شکل گرفته است از یک سو رشد شدید نسبت قیمت به اجاره (ناشی از رشد شدید قیمت ملک و عدم رشد اجاره‌بها همپای آن) و کاهش جذابیت این فاکتور بنیادین در حوزه املاک مسکونی و تجاری و از سوی دیگر ورود به یک دوره رکودی پس از این افزایش شدید و رشد قیمتی. در این فضای رکودی شاید اختلاف‌نظری در مورد کاهش قیمت مسکن بین متخصصان و کارشناسان وجود داشته باشد، اما در خصوص عدم افزایش قیمت مسکن (حذف فرصت انتفاع از افزایش قیمت ملک) اتفاق نظر قابل توجهی وجود دارد. اما دو گزاره شکل گرفته در بازار سبب می شود تا به صورت جدی اهداف اصلی سرمایه‌گذاران بالقوه حوزه ملک، حداقل در میان‌مدت و بازده دوساله آتی برای ورود به بازار زیر سوال رود. عدم ورود سرمایه‌گذاران و عدم ورود نقدینگی به این حوزه عامل برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا به نفع بخش تقاضای واقعی/مصرفی ملک بوده و بالقوه می‌تواند باعث تعدیل قیمت‌ها تا حدودی شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000