هیبنا گزارش می دهد

ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن از شنبه آینده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۱۴
ثبت نام متقاضیان برای قرار گرفتن در فهرست مشمولان طرح اقدام ملی مسکن در حالی از شنبه ۱۸ آبان آغاز خواهد شد که متقاضیان باید دست کم حائز ۵ شرط تعیین شده باشند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در حالیکه قرار بود ثبت نام مقاضیان برای شناسایی و پالایش مشمولان این طرح از فردا 15 آبان انجام شود اما به دلیل قرار گرفتن مقطع زمانی تعیین شده در تعطیلات پایان هفته جاری، این زمان به شنبه آینده، 18 مهرماه موکول شد.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار است در این مرحله از ثبت نام، متقاضیان مسکن در 10 استان کشور از جمله استان های قم، سیستان و بلوچستان، همدان، اردبیل و زنجان شناسایی و متناسب با حجم امکانات موجود و میزان تقاضا پروژه های ساخت مسکن در این استان ها آغاز شود.

پیش از این و در ماه گذشته ثبت نام از متقاضیان استان کرمان به عنوان استان پایلوت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن انجام شد و متقاضیان مسکن در این استان با مراجعه به سامانه ای که از سوی بنیاد مسکن برای ثبت نام متقاضیان 100 هزار واحد مسکونی در کشور با عنوان سامانه آباد راه اندازی شده است اقدام به ثبت نام و درج مشخصات و مدارک مورد نیاز برای قرار گرفتن در فهرست مشمولان این طرح کردند.

به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی، ثبت نام در 10 استان دیگر کشور در حالی از 18 آبان آغاز خواهد شد که متقاضیان باید قبل از اقدام برای ثبت نام نسبت به واجد شرایط خود بودن به منظور قرار گرفتن در فهرست مشمولان این طرح اطمینان حاصل کنند؛ چنانچه متقاضیان شروط مورد نیاز برای دریافت این واحدها مطابق با شرایط تعیین شده از سوی دولت را نداشته باشند، طبیعتا امکان واگذاری واحد مسکونی به آن ها وجود نخواهد داشت.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی دست کم 5 شرط مهم برای احراز واجد شرایط بودن متقاضیان تعیین شده است. اولین شرط برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن این است که فرم (ج) متقاضیان باید سبز باشد.بر این اساس، متقاضیان نباید تاکنون از امکانات دولتی و نهاد‌های عمومی در حوزه مسکن استفاده کرده باشند؛ یعنی متقاضیان نباید پیش از این زمین، مسکن و یا وام مسکن از دولت دریافت کرده باشند؛ در غیر این صورت امکان ثبت نام در این طرح برای متقاضی وجود ندارد.

شرط دیگر آن است که متقاضیان از سال 84 به بعد نباید دارای سابقه مالکیت زمین یا مسکن باشند؛ این شرط نیز مانند شرط قبل و برخی از شروط بعدی در فهرست شرایط مسکن مهر وجود داشت.

از شروط دیگر این طرح آن است که متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد. همچنین زنان خودسرپرست باید حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند تا بتوانند در سامانه آباد بنیاد مسکن ثبت نام کنند.

احراز سکونت حداقل به میزان 5 سال در شهر مورد تقاضا(بومی بودن) از دیگر شروط ثبت نام در این طرح است؛ شهری که متقاضی اقدام به ارائه درخواست برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن به منظور دریافت واحد مسکونی در آن شهر می کند، باید همان شهری باشد که در پنج سال اخیر در آن سکونت داشته است و توانایی احراز و اثبات این موضوع را(از طریق ارائه اجاره نامه، فیش حقوقی و ...) داشته باشد.

داشتن شرایط لازم برای دریافت تسهیلات بانکی از دیگر شروط تعیین شده برای ثبت نام در سامانه آباد است.

همچنین و در قالب شرط دیگر، متقاضی باید توانایی تامین هزینه ساخت را داشته باشد. احراز این توانایی از سوی دولت مشروط به سپرده‌گذاری ۳۰ میلیون تومانی متقاضی در بانک مسکن شده است تا این اطمینان برای متولی اجرای این طرح ایجاد شود که متقاضی توانایی تامین هزینه‌های ساخت مسکن را دارد.

براساس ضوابط تعیین شده این ۳۰ میلیون تومان تا زمان اجرای پروژه نزد بانک باقی می‌ماند. طوری که ۲۵ میلیون تومان آن همراه قسط اول وام و بعد از اجرای فنداسیون و پنج میلیون تومان دیگر همراه قسط دوم وام در مرحله اجرای اسکلت به متقاضی بازگردانده خواهد شد.

بنا بر اعلام مسوولان مسکن، افرادی که در صندوق مسکن یکم برای دریافت وام مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند از همان سپرده برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنند و نیازی به سپرده‌گذاری مجدد ندارند.

یکی دیگر از شرایط مندرج در سامانه آباد بنیاد مسکن برای ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن، توانایی پرداخت ماهانه حداقل یک و نیم میلیون تومان اقساط وام است که بعد از پایان کار ساخت خانه‌ها از متقاضیان دریافت می‌شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000