هیبنا از ابعاد گزارش جدید مرکز آمار ایران گزارش می­دهد

کم­ کاری در بازار ساخت و سازهای مسکونی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۱۸
مرکز آمار ایران از رشد ۱۷ درصدی واحدهای مسکونی در پروانه­ های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری­ های کل کشور در سال ۱۳۹۷ خبر داده است، اما این افزایش ساخت و ساز بیانگر مطلوب بودن شرایط بازار ساختمانی است؟
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا و براساس اطلاعات جدید مرکز آمار ایران، سال گذشته 376 هزار و 575 واحد مسکونی جدید در شهرهای کشور ساخته شد. این آمار به معنی پایان کار ساخت این 376 هزار واحد مسکونی نیست بلکه به معنای شروع ساخت و ساز این تعداد خانه است. این تعداد واحد مسکونی جدید در مقایسه با ساخت و سازهای دارای کاربری مسکونی در سال 96 افزایش 17 درصدی داشته است. همچنین پروانه ­های ساختمانی که در سال گذشته توسط شهرداری­ های کل شهرهای کشور برای ساخت مسکن صادر شد 142 هزار و 39 پروانه بوده که در مقایسه با حجم پروانه­ های صادره در سال 96 رشد 16 درصدی داشته است. بنابراین نه تنها تعداد واحدهای مسکونی جدید در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش پیدا کرده که تعداد ساختمان­ ها و مجتمع­ های مسکونی نیز از رشد برخوردار بوده است.

با این حال، شرایط بازار ساخت و عرضه مسکن به رغم ثبت نرخ رشد مثبت در تعداد واحدها، مطلوب و مناسب ارزیابی نمی ­شود.

بر اساس این گزارش، کم­ کاری در بازار خانه­ سازی ­های شهری در سال 97 مشهود و مستند است. مطابق نیازسنجی انجام شده در طرح جامع مسکن در سال 92، باید در سال 97 حداقل 900 هزار واحد مسکونی جدید در شهرهای کشور ساخته می­ شد. این نیازسنجی براساس میزان ازدواج ­های سالانه، انباشت تقاضای سال­های قبل و همچنین روند تخریب و نوسازی در بافت ­های فرسوده انجام شده است که ماحصل آن مشخص می­ کند بازار مسکن تا سال 1400 به سالانه حداقل 900 هزار واحد مسکونی جدید نیازمند است.

اما در سال 97 کمتر از نصف نیاز ساختمانی بازار مسکن، ساخت و ساز انجام شد.

این در شرایطی است که سال گذشته بخش زیادی از ساخت و سازها به دلیل شرایط سختی که تولیدکنندگان مسکن در شهرهای بزرگ در روند تهیه مصالح ساختمانی به آن دچار شدند با توقف در روند پیشرفت پروژه­ ها یا کندسازی اجباری روبرو شد.

سال گذشته جهش نرخ ارز در نیمه سال باعث کمبود مصالح و تجهیزات ساختمانی در بازار شد. از طرفی رکود معاملات خرید مسکن و همچنین جهش قیمت زمین، نقدینگی سازنده­ها را به شدت کاهش داد و منابع مالی مورد نیاز برای ادامه ساخت و ساز را با کسری روبرو کرد.

در شهر تهران در سال 97 تعداد 76 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شد. این میزان ساخت و ساز در تهران 18 درصد بیشتر از سال 96 بوده است اما در مقایسه با 100 هزار واحد مسکونی که در سال­های رونق مسکن در تهران ساخته شده، کمتر است.

کارشناسان بازار مسکن نرخ تورم، نرخ ارز و همچنین جهش قیمت مسکن در سال گذشته و نیمه اول امسال را در کم کاری رخ داده در بازار تولید و عرضه مسکن موثر می­دانند.

در عین حال پیش بینی می­ شود، شروع طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای کوچک و شهرهای جدید بتواند به رکود ساختمانی خاتمه دهد و عدم تعادل شدید در بازار عرضه و تقاضای مسکن را رفع کند.

قرار است 100 هزار واحد مسکونی جدید در شهرهای کوچک در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ساخته شود. در شهرهای جدید نیز برنامه ساخت 200 هزار واحد مسکونی در جریان است. گذشته از این دو برنامه، در بافت های فرسوده نیز حداقل 100 هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000