یک اقتصاددان پیش بینی کرد:

جهت سنجی بازار مسکن در سال جاری

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۱۸
یک اقتصاددان مهم ترین دلیل کاهش و ثبات قیمت مسکن در ماه های اخیر را تخلیه اثر نقدینگی در قیمت مسکن معرفی کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

تیمور رحمانی اقتصاددان با بیان اینکه کاهش قیمت اسمی مسکن تحت تاثیر عوامل بنیادی است، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: مهم­ترین دلیل کاهش قیمت مسکن در دو ماه پایانی فصل تابستان به تخلیه اثر نقدینگی در قیمت مسکن باز می­ گردد. قیمت مسکن تا اردبیهشت ماه سال جاری به شدت بالا رونده بود به گونه ای که از تعادل بنیادی فراتر رفته بود اما از اواخر فصل بهار، معامله گران متوجه این وضعیت شدند از همین رو این توجه در کاهش حجم معاملات منعکس شد و معاملات به مرور افت کرد و بعد از آن در قیمت اسمی منعکس شد و در شهریور قیمت اسمی از کانال 13 میلیون وارد کانال 12 میلیون شد.

وی ادامه داد: این وضعیت در اقتصاد ایران بارها تجربه شده و علم اقتصاد نیز به خوبی آن را توضیح داده است وقتی سفته بازی حرارت می گیرد ممکن است قیمت از سطوح بنیادی بالا تر رود اما در ادامه با کاهش عوامل رشد، قیمت ها به سطوح بلند مدت و طبیعی باز می گردند و رشد بیش از حد تعدیل می شود.

وی به آمار رسمی منتشر شده از تحولات ماه نخست فصل پاییز اشاره کرد و گفت: به نظر می­ رسد پس از کاهش قیمت مسکن در دو ماه پایانی فصل تابستان، تثبیت قیمت ها در همین کانال قیمتی طبیعی است.

رحمانی با بیان اینکه شواهد موجود در بازار مسکن نشان می دهد این بخش به یک دوره رکودی وارد شده است، افزود: در این وضعیت برای یک دوره دو یا سه ساله مسکن در سطح تثبیت شده قرار خواهد داشت تا به مرور مسکن به دوره بعدی رونق وارد شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتیکه شوک جدیدی در اقتصاد ایران رخ دهد آیا مجددا قیمت مسکن جهش پیدا می کند؟، اظهار کرد: بعید می دانم مسکن در یک دوره کوتاه مدت به شوک ها و اتفاقات پیرامونی واکنش نشان دهد برداشتم این است اگر روند ها تصحیح نشود و قرار باشد مسکن مجددا وارد فاز جهش شود، حداقل دو سالی زمان خواهد برد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تازه ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مهرماه سال جاری نشان می دهد: در نخستین ماه فصل پاییز، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران به 3 هزار و 400 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل معادل 22 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 63.7 درصد کاهش را نشان می دهد. در این میان تحولات قیمتی بازار مسکن نیز در این ماه قابل توجه بود. به طوری که مطابق با آمار پس از دو ماه کاهش پیاپی قیمت مسکن در مهرماه امسال، تقریبا ثبات قیمتی در مهرماه تجربه کرد. گزارش رسمی بانک مرکزی حاکی از آن است که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های املاک معادل 12 میلیون و 720 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 0.4 و 47.7 درصد افزایش را نشان می دهد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000