آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن نشان داد

متوسط افزایش اجاره بها در کشور

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۲۱
تازه ترین آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن متوسط افزایش اجاره بها در کشور را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس گزارشی که روز گذشته از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد در فصل تابستان 98 شاخص اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری کشور به عدد 151.9 رسید که نسبت به فصل قبل 6.9 درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل-تابستان 97- معادل 23.1 درصد افزایش داشته است.

بررسی تحولات استانی بازار اجاره مسکن نشان می دهد بیشترین میزان افزایش شاخص اجاره بهای مسکن در تابستان 98 در مقایسه با بازه زمانی تابستان 97-تحولات نقطه ای شاخص اجاره بهای مسکن - به ترتیب مربوط به استان های لرستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، تهران و چهارمحال و بختیاری بوده است.

شاخص اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری در تابستان 98 در مقایسه با تابستان 97 در استان لرستان به عدد 200.7 رسید که این میزان، افزایش 37.2 درصدی شاخص اجاره بها در این بازه زمانی را نشان می دهد؛ همچنین این شاخص در تابستان امسال در استان ایلام به عدد 159.9 رسید که در مقایسه با تابستان سال گذشته رشد 30.4 درصدی را نشان می دهد.

سومین استان کشور به لحاظ بیشترین نوسان مثبت شاخص اجاره بها استان سیستان و بلوچستان است که در این استان شاخص اجاره بها در تابستان امسال به عدد 145.5 رسید که این میزان نیز در مقایسه با تابستان سال گذشته رشد 30 درصدی را نشان می دهد؛ شاخص اجاره بهای مسکن در این بازه زمانی در استان تهران نیز معادل 170.9 به ثبت رسید که در مقایسه با تابستان سال قبل با رشد 29.3 درصدی همراه بوده است.

در استان چهارمحال و بختیاری شاخص اجاره مسکن در فصل تابستان 98 معادل 165.6 به ثبت رسید؛ این میزان در مقایسه با تابستان سال 97 رشد 27.2 درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که کم نوسان ترین بازار اجاره مسکن در کشور مربوط به استان های آذربایجان غربی، فارس، کردستان، کرمان و گیلان بوده است؛ تابستان امسال شاخص اجاره بهای مسکن در استان آذربایجان غربی در مقایسه با تابستان سال گذشته 11 درصد افزایش یافت؛ این میزان افزایش شاخص در استان فارس معادل 11.9 درصد بوده است؛ شاخص اجاره بهای مسکن در استان کردستان در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته نیز رشد 12.7 درصدی را تجربه کرد؛ این میزان افزایش در همین بازه زمانی در استان کرمان معادل 13.1 درصد و در استان گیلان برابر 14.3 درصد بوده است.

میزان رشد شاخص اجاره بهای مسکن در این 5 استان کمتر از میانگین رشد شاخص اجاره بهای مسکن در تابستان 98 در مقایسه با تابستان 97 در کل کشور بوده است.

آمارهای رسمی همچنین نشان می دهد نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل تابستان 98 نسبت به دوره مشابه قبل-چهار فصل منتهی به تابستان 97-در بخش اجاره بها برابر با 24 درصد بوده است؛ این میزان در استان تهران معادل 33.7 درصد به عنوان بیشترین نوسان و در استان آذربایجان غربی برابر با 9.4 درصد به عنوان کمترین نوسان به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر محاسبات آماری انجام شده از افزایش متوسط 27.1 درصدی هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که در فصل تابستان 98 تمدید قرارداد اجاره داشته اند حکایت دارد.

این میزان در مقایسه با بهار 98بدون تغییر بوده است هر چند در مقایسه با عمده فصول قبل-از بازه زمانی تابستان سال 96 تاکنون-شیب افزایشی داشته است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000