اثر کنترل شده قیمت بنزین بر نرخ تورم

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۸/۳۰
بررسی های آماری و پیش بینی های کارشناسان حاکی از آن است که اثر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم، در سطح ۲ تا ۴ درصد محدود خواهد بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سیاستگذاران در روزهای اخیر رای به افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی آن دادند. این افزایش نرخ بنزین، به شکلی بوده است که برخی نگران افزایش نرخ کالاها و بازگشت تورم بالا شده اند. این در حالی است که بررسی های کارشناسان نشان می دهد که اثر افزایش نرخ بنزین بر نرخ تورم محدود خواهد بود. اما چرا این ادعا مطرح می شود که افزایش نرخ بنزین بر نرخ تورم اثر گذار خواهد شد؟ بررسی ها نشان می دهد که بالا بودن نرخ تورم در هر اقتصاد ریشه پولی دارد. به این معنی که اگر نرخ تورم در یک اقتصاد رشد کند، به دلیل افزایش رشد پایه پولی در یک دوره بلندمدت است. از سوی دیگر، امکان دارد که برخی تکانه ها مانند قیمت سوخت نیز بر افزایش سطح عمومی کالاها اثر بگذارد، اما این افزایش موقتی و محدود خواهد بود. این موضوع را می توان از اظهارنظر های کارشناسی و همچنین برآورد مسوولان مشاهده کرد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با عنوان «مسئله بنزین، رویکردها و مخاطرات» که آذرماه سال گذشته منتشر شد، در حالت افزایش 100 درصدی قیمت بنزین با اختصاص سهمیه ماهانه 60 لیتری بنزین به ازای هر خودرو همراه با اختصاص سهمیه مناسب برای خودروهای عمومی (تاکسی ها) که تقریبا مشابه وضعیت فعلی افزایش قیمت بنزین است (قیمت بنزین سهمیه ای 50 درصد و قیمت بنزین آزاد 200 درصد اضافه شده است که با توجه به میزان پیش بینی شده برای مصرف هر کدام از آنها، تقریبا معادل افزایش 100 درصدی قیمت بنزین است)، پیش بینی می شود شاهد افزایش 1/6 درصدی میزان تورم باشیم. به گفته برخی از کارشناسان، اصلاح قیمت بنزین بر تورم سبد خانوار و رفاه آن به صورت مستقیم تأثیر چندانی ندارد. اگر نرخ بنزین هزار و ۵۰۰ تومان شود میانگین تأثیر آن بر تورم و همه دهک‌های جامعه ۳۴ صدم درصد و اگر ۲ هزار تومان شود یک و هشت دهم درصد است.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در این خصوص تاکید کرد: محاسبات اداره بررسی های اقتصادی نشان می دهد که تاثیر افزایش قیمت بنزین حدود 4 واحد درصد در سال خواهد بود. همچنین حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که بر اساس الگوهای اقتصادی، تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین بر سطح عمومی قیمت‌ها، حدود ۲ درصد محاسبه شده است. به گفته او، پس از انقلاب, ۱۵ بار افزایش قیمت بنزین داشتیم که از این تعداد ۸ مرتبه هیچ اثر تورمی ملموس و افزایش سطح قیمتی کالاها نداشت و در ۵ مرتبه هم تورم حدود یک تا ۲ درصد و در برخی موارد هم حتی کاهشی بوده است. بنابراین در مجموع می توان عنوان کرد که افزایش نرخ بنزین، بر نرخ تورم محدود خواهد بود، اما این امکان نیز وجود دارد که در ابتدا سطح عمومی قیمت ها با توجه به انتظارات تورمی تغییر کند، اما پس از مدتی این نرخ تورم روند نزولی را ثبت خواهد کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000