هیبنا گزارش می‌دهد

نقشه منطقه ای قیمت زمین‌های مسکونی در شهر تهران

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۰۲
مرکز آمار ایران نقشه منطقه ای از قیمت زمین‌های مسکونی به عنوان راهنمای تخمین هزینه‌های ساخت و ساز در شهر تهران برای سازنده‌ها را منتشر کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تازه‌ترین آمارهای رسمی مربوط به تحولات قیمتی بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون بازار زمین‌های مسکونی به لحاظ سطح قیمتی به سه دسته قابل طبقه‌بندی است که سازنده‌ها با توجه به توان مالی و بودجه در اختیار خود می‌توانند نسبت به خرید آن‌ها برای اجرای پروژه‌های ساختمانی جدید اقدام کنند.
سه گروه از زمین‌های مسکونی در دسترس سازنده‌ها به لحاظ قیمتی در گروه اول به زمین‌های با سطح متوسط قیمت کمتر از 9 میلیون تومان به ازای هر مترمربع،9 تا 19 میلیون تومان به ازای هر مترمربع و بیش از 19 میلیون تومان به ازای هر مترمربع طبقه‌بندی می‌شوند.
بر این اساس،میانگین قیمت زمین‌های مسکونی در 7 منطقه از شهر تهران هم‌اکنون به ازای هر مترمربع بیش از 19 میلیون تومان برآورد می‌شود؛این زمین‌ها در مناطق 1 تا 7 شهر تهران قرار دارند و بخش قابل توجهی از ساخت وسازهای شهر تهران در این 7 منطقه انجام می‌شود.
این در حالی است که میانگین قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران براساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران و بر مبنای برآوردهای قیمتی مربوط به مقطع زمانی تابستان سال جاری،در 7 نقطه دیگر شهر تهران شامل مناطق 8 تا 11،منطقه 13 و 14 و منطقه 22 در بازه قیمتی میانگین 9 میلیون تا 19 میلیون تومان قرار دارد.
همچنین میانگین قیمت هر مترمربع زمین واملاک مسکونی کلنگی براساس این آمارها در 8 منطقه باقی مانده از شهر تهران کمتر از 9 میلیون تومان برآورد شده است.این مناطق یعنی مناطق 12 و 15 تا 21 مناطقی هستند که میانگین قیمت پر هزینه‌ترین جزء ساختمانی ساخت وسازهای شهر تهران –زمین و املاک کلنگی-در آن‌ها کمتر از 9 میلیون تومان است و سازنده‌هایی که برای تامین هزینه زمین و املاک مسکونی کلنگی از بنیه مالی ضعیف‌تری برخوردارند می‌توانند در این مناطق اقدام به ساخت وساز کنند.
تابستان سال جاری میانگین قیمت هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی آماده برای تخریب و نوسازی،در شهر تهران به 18 میلیون و 660 هزار تومان رسیده است؛میانگین مساحت زمین‌هایی که تابستان امسال از سوی سازنده‌ها برای شروع پروژه‌های ساختمانی جدید خریداری شد 270 مترمربع بود؛میانگین قیمت زمین و ملک مسکونی کلنگی آماده برای ساخت و ساز در تابستان امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی بهار 98 معادل 10 درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل یعنی تابستان 97 برابر با 131.7 درصد افزایش یافته است؛تورم زمین مجموعا در این مقطع زمانی بیش از تورم مسکن بوده است؛تورم فصلی واحدهای مسکونی آماده سکونت در این فصل 4.5 درصد معادل حدود نصف تورم فصلی زمین وتورم نقطه‌ای مسکن در این بازه زمانی 80 درصد گزارش شده است. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن و براساس ارقام درج شده در صورت وضعیت تولیدکنندگان مسکن و ساختمان در تهران، قیمت زمین حدود 60 درصد از قیمت تمام شده ساخت را شامل می شود. مابقی اجزای قیمت تمام شده شامل هزینه تامین مصالح ساختمانی و همچنین هزینه کارگر ساختمانی و سایر فاکتورهای مربوط به جواز ساخت، نظام مهندسی، انشعابات و ... می شود.
بیشترین تورم نقطه‌ای در بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی در تابستان امسال(در مقایسه با تابستان سال گذشته)مربوط به منطقه 20 شهر تهران معادل 153 درصد بوده است؛بعد از منطقه 20 بیشترین تورم زمین در مناطق 4 معادل 150.2 درصد،17 برابر با 148.5 درصد ومنطقه 2 معادل 134.4 درصد به ثبت رسیده است.
تحولات بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی نشان می‌دهد همچنین حجم معاملات خرید زمین واملاک کلنگی به میزان محسوسی نسبت به فصل قبل از آن -بهار 98- و فصل مشابه سال قبل-تابستان 97-کاهش یافته است؛بر این اساس،حجم معاملات خرید زمین در شهر تهران به طور کلی در تابستان امسال در مقایسه با بهار معادل 49.3 درصد و در مقایسه با تابستان سال 97 برابر با 55.4 درصد کاهش داشته است؛این موضوع از قرار گرفتن بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی در دوره رکود خبر می‌دهد.
بیشترین افت حجم معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته مربوط به منطقه 6 شهر تهران برابر با افت 79.2 درصدی بوده است؛بعد از این منطقه، بیشترین افت قیمت زمین در منطقه 8 معادل افت 75.5 درصدی و پس از آن در منطقه 14 برابر با کاهش 69.4 درصدی و منطقه 3 معادل کاهش 61.1 درصدی بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000