هیبنا بررسی می کند:

تحولات ۸ ماهه بازار مسکن پایتخت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۰۹
روند هشت ماهه تحولات بازار مسکن در سال ۹۸ بررسی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بازار مسکن شهر تهران طی سال های گذشته همواره به عنوان بازار پیشرو در حوزه تحولات برای سایر استان های کشور شناخته شده است. به این معناکه ردپای روند و سمت و سوی رخ داده در بازار مسکن پایتخت، پس از وقفه زمانی کوتاه، به نوعی در بازار مسکن سایر استان های کشور تا حدودی قابل مشاهده است. از این رو از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن، بررسی روند تحولات و اتفاقات حوزه املاک شهر تهران دارای اهمیت است.
در این راستا، بانک مرکزی به عنوان یکی از مراجع رسمی بررسی کننده تحولات بازار مسکن به صورت دوره ای، روند تحولات بازار مسکن طی دوره هشت ماهه نخست سال جاری را در مقایسه با دو دوره هشت ماهه سال های ۹۶ و ۹۷ مورد بررسی قرار داده است.
مطابق با این گزارش، بازار مسکن شهر تهران در هشت ماه نخست سال جاری دو روند متفاوت در حوزه «قیمت» و « حجم معاملات» نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. بر این اساس در بازه زمانی مذکور، تعداد ۳۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی در بنگاه های املاک شهر معامله شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل ۵۶.۲ درصد کاهش را نشان می دهد. این روند در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ نیز با شیب کمتری قابل مشاهده است. مطابق با اطلاعات ارایه شده، حجم معاملات خرید و فروش منعقد شده در بازار مسکن شهر در هشت ماه منتهی به آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ معادل ۱۹.۹ درصد افت داشته است. در بازه زمانی مذکور در سال ۹۶ معادل ۱۱۳ هزار و ۷۶۱ فقره معامله در بنگاه های شهر تهران ثبت شده است. بررسی و مقایسه حجم معاملات ثبت شده در سه دوره هشت ماهه سال های ۹۶ تا ۹۸ نشان می دهد: بازار مسکن شهر تهران، پس از عبور از یک دوره پیش رونق در سال اوایل سال ۹۶، به یک دوره رونق در سال ۹۷ به لحاظ حجم معاملات ثبت شده رسید. اما قرارگیری در این دوره رونق زمان زیادی طول نکشید و با شروع سال جاری، بازار مسکن شهر تهران از اوایل تابستان به تدریج به یک دوره رکود سنگین قدم گذاشت.
بررسی روندهای رونق و رکود مسکن طی سال های گذشته حاکی از آن است: در بازار مسکن شهر تهران طی دوره های رونق همواره بیش از ۱۰ هزار فقره به صورت ماهانه ثبت شده ودر دوره های رکودی حجم ماهانه معاملات ثبت شده به کمتر از پنج هزار فقره معامله رسیده است. نکته جالب آنکه حجم ماهانه معاملات خرید و فروش در بازار مسکن شهر تهران از نیمه تابستان سال جاری به کمتر از چهار هزار فقره رسیده که نشان دهنده شکل گیری یک دوره ابررکود سنگین است. البته مطابق با تازه ترین آمار تحولات منتشر شده از بازار مسکن در آبان ماه امسال، با رسیدن حجم ماهانه معاملات به بیش از ۴ هزار فقره در مناطق مختلف شهر تهران، به نظر می رسد قدری عمق رکود در این حوزه کمتر از ماه های گذشته شده است.
بررسی روند بازار مسکن در حوزه قیمتی نیز جالب توجه است.
مطابق با گزارش ارایه شده از سوی بانک مرکزی، در هشت ماه منتهی به آبان ماه سال جاری، میانگین هر متر مربع بنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۷۴.۱ درصد افزایش را نشان می دهد. مقایسه روند قیمتی املاک در بازه زمانی مذکور با مدت مشابه سال ۹۶ نیز نشان می دهد میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در هشت ماهه نخست سال جاری حدود ۶۰ درصد نسبت به هشت ماهه نخست سال ۹۶ رشد داشته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000