هیبنا گزارش می دهد:

ادوات کاهش دوره رکود مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۱۱
کارشناسان بازار مسکن چهار راهکار خروج بازار مسکن از رکود را تشریح کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گزارش­ های آماری از تحولات بازار مسکن در نیمه فصل پاییز نشان می­ دهد: اگرچه حجم معاملات در آبان ماه نسبت به ماه قبل 19 درصد رشد داشته اما همچنان مجموع معاملات ثبت شده در بنگاه ­های املاک شهر تهران در حدود کمتر از 4 هزار فقره باقی مانده که حاکی از برقراری شرایط رکودی آن هم رکود سنگین بر بخش خرید و فروش خانه و آپارتمان در این بازار است.

کارشناسان بازار مسکن معتقدند اگرچه خروج بازار مسکن از فاز رکودی تدریجی خواهد بود اما در صورت استفاده از چهار راهکار، احتمال کاهش طول و عمق دوره رکود افزایش پیدا می­ کند.

از دیدگاه کارشناسان، یکی از راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود، تعریف طرح‌های مناسب در زمین‌های متعلق به دولت است. از آنجا که زمین، یکی از نهاده‌های مهم احداث مسکن است که سهم قابل توجهی در قیمت تمام شده دارد، دولت با عرضه مناسب زمین به سازندگان و انبوه‌سازان، می‌تواند شرایط را برای بهبود وضعیت ساخت و عرضه مسکن فراهم سازد.

بررسی­ ها نشان می­ دهد طی سال ­های گذشته یکی از دلایل عدم استقبال سازندگان از پروژه ­های تعریف شده از سوی دولت، تعریف پروژه­ ها در اراضی فاقد خدمات بوده که عملا دارای سود منطقی برای آنها نیست. این در حالی است که دولت می­ تواند برای حمایت از تولید و عرضه مسکن، یک معادله برد-برد برای ورود سرمایه­ گذاران به پروژه­ های ساخت مسکن تعریف کند. همین طور بررسی­ ها با توجه به تجربه­ های گذشته حاکی از آن است که پیش بینی ضمانت‌نامه‌های سنگین، قراردادهای یک طرفه و شرایط غیر منعطف، باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به این پروژه‌ها خواهد شد.

دومین راهکار تعریف شده، تسریع در ساماندهی بازار پیش فروش عنوان شده است. اگرچه پیش‌فروش یکی از ابزارهای مهم تامین مالی سازندگان محسوب می­ شود اما تاکنون به دلیل عدم تدوین صحیح قانون پیش فروش و عدم اجرای مناسب آن نتوانسته به طور کارآمد در بازار مسکن عمل کند. قانون پیش فروش مسکن بیش از سه سال است در دستور کار اصلاح و رفع اشکالات قرار گرفته اما هنوز نسخه قابل اجرای آن از جلسات بحث و بررسی بیرون نیامده است.

سومین راهکار ارایه از سوی کارشناسان بازار مسکن برای خروج از رکود، استفاده بیشتر از پتانسیل‌های صندوق پس انداز مسکن یکم است. طی سال­ های گذشته از راه اندازی این صندوق، یکی از مهم ترین اهرم های افزایش قدرت خرید متقاضیان خانه اولی برای ورود به بازار مسکن، استفاده از تسهیلات این صندوق بوده است. از این رو برخی کارشناسان بازار مسکن معتقدند در شرایط کنونی که این صندوق بالاترین سقف تسهیلاتی برای خرید مسکن به متقاضیان مصرفی را ارایه می کند با ایجاد تمهیدات خاص و کمک بانک مرکزی، می­ توان امکان استفاده از این تسهیلات برای پیش خرید، افزایش میزان تسهیلات در بافت‌های فرسوده و ... را از طریق این صندوق ایجاد کرد. به گفته آنها، استفاده از این روش نیازمند عزم دو طرفه است به این معنا که هم خانه­ اولی­ های سپرده­ گذار در صندوق یکم باید مشتاق و متقاضی استفاده از طرح­های پیش فروش باشند و هم سازنده ­ها لازم است به این جمع­ بندی برسند که واحدهای در حال ساخت را با اولویت خانه­ اولی­ های موجود در این صندوق پس­ انداز، پیش فروش و عرضه کنند.

چهارمین راهکار پیش بینی شده از سوی کارشناسان بازار مسکن، ارایه مشوق ‌های فعالیت در بافت فرسوده به صورت کامل است. از نگاه کارشناسان بخش مسکن، اجرای کامل مشوق‌ های حوزه بازآفرینی شهری، می‌تواند منجر به افزایش فعالیت انبوه‌ سازان و توسعه ‌گران در این مناطق شود. طی سال های گذشته بانک مسکن تنها بانک فعال در حوزه ارایه تسهیلات ویژه به بافت فرسوده بوده است و توانسته از این طریق، بخش زیادی از سازندگان را به احداث مسکن در بافت فرسوده تشویق کند و برای ساخت و نوسازی بیش از 50 هزار واحد مسکونی در بافت­ های فرسوده سراسر کشور تسهیلات نوسازی پرداخت نماید.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000