شعار روز جهانی خاک اعلام شد

توقف فرسایش خاک، حفظ آینده ما

شعار روز جهانی خاک در سال ۲۰۱۹، «توقف فرسایش خاک، حفظ آینده ما» انتخاب شده است و هدف آن آگاهی بخشی به جامعه درباره عواقب فرسایش خاک است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، روز 14 آذر ماه روز جهانی خاک نامگذاری شده است. موضوع توجه به خاک به خصوص در کلان شهرها یک امری حیاتی است. زیرا که پایداری برخی آلاینده های موجود در خاک می تواند وارد زنجیره غذایی شوند و خطراتی را برای انسان ها و موجودات زنده ایجاد کند. در سال جاری شعار روز جهانی خاک «توقف فرسایش خاک، حفظ آینده ما» تعیین شده است، این موضوع از این جهت اهمیت دارد که در سال های پیش رو، فرسایش خاک به طور مشخص به یکی از مهم ترین چالش های محیط زیست تبدیل خواهد شد. بر اساس آمارهای منتشر شده میزان فرسایش خاک در ایران، 2.5 برابر متوسط جهانی است، فرسایش خاک در ایران سالانه حدود ۱۶ تن در هکتار و در دنیا متوسط فرسایش خاک حدود ۶ تن در هکتار است. از نظر کارشناسان، فرسایش خاک موضوع مهمی است که به آن توجه نمی‌شود در حالی که از اهمیت زیادی برخوردار است، به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر در کشور به ویژه در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان می‌بینیم بیشتر خسارت‌هایی که سیلاب وارد کرد مربوط به گل و لایی است که همراه با سیلاب بود و در خانه‌های مردم و معابر عمومی رسوب کرد و خسارت‌های ناشی از سیل را چندین برابر کرد. نکته قابل توجه مهم دیگر، افزایش آلودگی خاک است. با توجه به وجود چرخه مواد بین اکوسیستم‌های موجود در طبیعت و بستر خاک برای حیات در زیست کره، هرگونه آلودگی در این محیط به طور مستمر بر دیگر موجودات زنده اثر می‌گذارد. چنانچه از خاک به عنوان بستر ایجاد مواد غذایی به خوبی محافظت نشود، در نتیجه زنجیره تامین مواد غذایی با دشواری روبرو می شود و چالش گرسنگی تمام کره زمین را تحت سیطره خود قرار خواهد داد.

برنامه‌ریزی برای حفاظت از خاک لازمه بقای نسل بشر است و برخورداری از زمین پاک حق همگانی است. لذا برای حفظ زمین نیز صیانت از خاک الزامی است، صیانت از خاک در واقع صیانت از همه منابع طبیعی است. یکی از دلایل مهم اهمیت توجه به خاک و جلوگیری از آلودگی و از بین رفتن آن، زمان طولانی لازم برای تجدید منابع آن است، به بیان دیگر، برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال زمان لازم است.مدیریت و بهره‌برداری از منابع خاک و جلوگیری از آلودگی و تخریب آن، یکی از مهم‌ترین چالش‌های حال و آینده کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای واقع در منطقه خشک و نیمه خشک از جمله ایران به شمار می‌رود. بانک مسکن در قالب کمپین «من ایرانم، مرا دریاب»، سعی می کند که در جهت آگاهی بخشی برای حفاظت از منابع طبیعی کشور به ویژه موضوع آب و خاک حرکت کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000