"تیس" اولین نمونه شهرهای جدید با تفکر همگرا

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۱۶
وزیر راه و شهرسازی، شهر جدید "تیس" را اولین نمونه شهرهای جدید با تفکر همگرا خواند که می‌تواند برای مردم منطقه و کشور فرصت توسعه جدید را فراهم کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در آیین آغاز عملیات اجرایی شهر جدید تیس با اشاره به اینکه از تصویب طرح احداث این شهر جدید تاکنون بیش از ۲۵ سال می‌گذرد یکی از موانع در این خصوص را تفکری عنوان کرد که احداث این شهر را ضروری نمی‌دانست و گفت: در ستاد توسعه سواحل مکران، ایجاد این شهر جدید و بهره‌بردن از خلیج زیبا و فرصت‌های بی‌نظیر این منطقه را به‌ عنوان یک ضرورت اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه اگر در توسعه چند موتور پیشران نداشته باشید، آن اتفاق مثبت صورت نمی‌گیرد،‌ دستور مقام معظم رهبری برای انتقال نیروی دریایی ارتش از بوشهر به سواحل مکران را یکی از موتورهای پیشران این منطقه برشمرد و تدوین طرح و نقشه توسعه برای استفاده از ظرفیت بزرگ استراتژیک و جمعیت مستعد و با نشاط این منطقه فاخر که در طول قرون مختلف از آن بهره‌برداری نشده است را دیگر موتور پیشران توسعه سواحل مکران خواند و گفت: در طرح جامع توسعه سواحل مکران به مواردی نظیر اینکه استعدادهای محوری این زیست‌بوم و این مردمان چیست و چه موتورهای توسعه‌ای باید برای آنان روشن شود توجه کرده و برای اخذ مصوبات لازم و همراه و همگرا کردن همه دستگاه‌های کشور به این منظور مسیر سختی را پشت سر گذاشته‌ایم که یک هماهنگی و رویکرد منظم اتفاق افتد و هر دستگاه برنامه توسعه خود را در این منطقه دنبال کند تا حاصل همگرایی آنان به نقشه توسعه منطقه بیانجامد.

اسلامی یکی از پازل‌های توسعه منطقه مکران را ایجاد شهر جدید "تیس" عنوان و خاطرنشان کرد: این شهر یک شهر مولد، خلاق و پیشرفته و نگینی در سواحل مکران خواهد بود که می‌تواند کشور را پشتیبانی کند و برای شکوفایی جاذب باشد.

تیس اولین نمونه شهرهای جدید با تفکر همگرا

اسلامی، گفت: شهر جدید تیس با استفاده از ظرفیت حوزه خدمات و شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد شغل‌های نوین و خدمات حوزه سلامت و گردشگری در کنار این طبیعت فاخر و اقتصاد دریامحور می تواند کانون گردآوری و همبستگی کلیه این فعالیت‌ها باشد و این شهر اولین نمونه شهرهای جدید با این تفکر همگرا خواهد بود که می‌تواند برای مردم منطقه و کشور فرصت توسعه جدید را فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز شاهد عملیات اجرایی بخش نخست شهر جدید تیس هستیم، گفت: از سرمایه گذاران و بخش های مختلف استان دعوت کرد که در این شهر جدید سرمایه گذاری و از استعدادهای دست نخورده فراوان آن استفاده و آن ها را فعال کنند.

پیش‌بینی دسترسی ریلی به شهر جدید تیس

وی، همچنین از مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خواست که در طرح قطار چابهار به زاهدان مسیر دسترسی ریلی را در جهت ریل‌پایگی برای شهر جدید تیس ایجاد کنند تا مردم بتوانند با استفاده از ریل باس به کنارک-چابهار و تیس رفت و آمد کنند.

اسلامی ابراز امیدواری کرد سواحل مکران به عنوان ذخیره ای برای همه نسل ها جاذب باشد و با استقرار خدمات مختلف استفاده مناسبی از ظرفیت گردشگری این منطقه صورت گیرد.

تامین منابع مالی خط‌ آهن چابهار-زاهدان

وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از دستور مقام معظم رهبری برای برداشت منابع مالی مورد نیاز راه آهن چابهار-زاهدان از صندوق ذخیره ملی، عنوان کرد: امیدواریم با تزریق منابعی که این ماه به پروژه خواهیم داشت، ظرفیت حداکثری را در کارگاه ایجاد کنیم و شاهد گسترش فعالیت باشیم.

منطقه شرقی مکران روی خط توسعه

عضو کابینه دولت دوازدهم، روند توسعه بندر چابهار را مثبت و مناسب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه یکی ازکارهایی که برای اولین بار در بحث طرح جامع شهر چابهار صورت گرفت، یکپارچه دیده‌شدن شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای، خط ریلی و بندر بود و با درنظر گرفتن ملاحظات و نظرات مسوولان استان، شهرستان و مردم، یک پیوستگی و همبستگی بین شهر، شبکه حمل‌و‌نقل و بندر ایجاد شد. همچنین عملیات فرودگاه جدید چابهار امروز آغاز می‌شود و با پروژه‌های ریلی، جاده‌ای، بندر و فرودگاه و شهر جدید شاهد توسعه‌یافتگی منطقه شرقی مکران خواهیم بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000