شرط تحقق «تورم صفر» مسکن در پاییز سال آینده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۲۵
یک کارشناس اقتصاد مسکن معقتد است در صورتی که تغییر و تحول خاصی در شرایط بازار ارز و بازارهای موازی بخش مسکن رخ ندهد، تورم نقطه‌ای مسکن در پاییز سال آینده نزدیک صفر خواهد بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

علی قائدی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به اینکه حجم معاملات مسکن در حال حاضر در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد، گفت: اگرچه در آبان ماه شاهد نوسان افزایشی حجم معاملات ماهانه مسکن در تهران بودیم اما محدوده نرمال معاملات ماهانه پایتخت حول و حوش 12 هزار فقره است و در شرایطی که هنوز کمتر از پنج‌ هزار خرید و فروش ماهانه مسکن انجام می‌شود، نمی‌توان از احیای نبض معاملات سخن گفت.

وی خاطرنشان کرد: ریزش شدید معاملات پس از یک دوره رونق، روال طبیعی بازار مسکن است که همواره رخ می‌دهد و این اتفاق را می‌توان به منزله مقدمه دوره «ثبات» بازار مسکن تلقی کرد.

قائدی معتقد است ریزش معاملات معمولا بیش از چند ماه دوام ندارد و سپس شاهد رشد حجم معاملات در بازار مسکن هستیم تا حجم معاملات ماهانه به محدوده طبیعی مورد انتظار در بازار مسکن که بیش از 10 هزار فقره است، نزدیک شود؛ بنابراین با توجه به افزایش جزئی حجم معاملات در آبان ماه به نظر می‌رسد به تدریج شاهد افزایش تا رسیدن به حجم مورد انتظار باشیم.

وی در خصوص تغییرات قیمت مسکن نیز با اشاره به اینکه از مرداد تا آبان امسال قیمت تقریبا در تمام ماه‌ها کاهشی بوده و تنها در یک ماه (مهر) نوسان نزدیک به صفر داشته است، افزود: قیمت مسکن از بهار 95 تا بهار 98 تقریبا سه برابر شده و از این پس به تدریج وارد دوره ثبات می‌شود؛ مقدمه ثبات قیمت‌ها نیز معمولا پس از اتمام هر دوره رونق معاملات، افت قیمت اسمی مسکن است.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: بخشی از افت قیمت اسمی مسکن نشات گرفته از این واقعیت است که معمولا در اواخر دوره رونق، قیمت‌های حبابی از سوی فروشندگان اعلام می‌شود و این حباب قیمتی در اوایل رکود تخلیه می‌شود. از طرفی با توجه به اینکه قدرت خرید متقاضیان مسکن هم‌تراز با رشد قیمت مسکن تقویت نمی‌شود، خرید و فروش به شدت افت پیدا می‌کند و انتظارات کاهش قیمت در میان متقاضیان خرید شکل می‌گیرد که این موضوع هم بر افت قیمت اسمی مسکن اثرگذار است.

قائدی با بیان اینکه دوره افت قیمت اسمی مسکن معمولا پس از اتمام دوره رونق، بیش از چند ماه به طول نمی‌انجامد، گفت: بنابراین ممکن است تا پایان امسال شاهد افت جزئی قیمت باشیم اما آنچه بیشتر محتمل است این است که نوسان قیمت مسکن در ماه‌های باقی‌مانده از سال به صفر نزدیک شود و شاهد برقراری ثبات در این بازار باشیم.

وی در عین حال تاکید کرد این پیش‌بینی‌ها تنها در صورتی که سایر بازارها به ویژه بازار ارز دچار تلاطم جدی نشود، قابل تحقق خواهد بود و اگر متغیرهای کلان اقتصادی و نیز متغیرهای سیاسی دستخوش تغییرات اساسی شود، شرایط متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته 112 درصد بوده است، گفت: با شروع روند افت قیمت در معاملات تابستان و پاییز، میزان تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در آبان امسال به 37 درصد رسید و با پیش‌فرض ثبات بازار ارز و دیگر بازارهای موازی مسکن، می‌توان انتظار داشت سال آینده در همین ایام تورم نقطه‌ای مسکن نزدیک صفر باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000