رییس جمهوردر مراسم افتتاح متروی هشتگرد اعلام کرد

ساخت ۴۵ درصد از خطوط ریلی کشور از سال ۹۲ تاکنون

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۰/۱۰
رییس جمهور در مراسم افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد اعلام کرد:۴۵ درصد از خطوط ریلی کشور در دولت‌های یازدهم ودوازدهم احداث شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این باره اعلام کرد: مجموع خطوط ریلی ایران در بیش از 90 سال گذشته تا اول دولت یازدهم، 9 هزار و 600 کیلومتر بود اما امروز این رقم با احتساب خطوط اصلی و فرعی، به بیش از 14 هزار کیلومتر رسیده که این بدان معنا است 45 درصد خطوط ریلی کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است.

رییس جمهور با اشاره به افتتاح متروی گلشهر به هشتگرد، اظهار کرد: 60 درصد پیشرفت این پروژه و 85 درصد اعتبارات آن در طول دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است و این بدان معناست که حتی در شرایط سخت و تحریم نیز همه توان خود را برای خدمت به مردم بکار گرفته‌ایم.

روحانی در ادامه به هزینه بالا و سختی‌های تردد بین هشتگرد و تهران و زمان‌بر بودن آن اشاره کرد و گفت: امروز با افتتاح مترو مردم این منطقه می‌توانند با وسیله مطمئن، راحت و ایمن، سالم‌تر و با هزینه‌ای حدود 1200 تومان و در زمان کمتری در این مسیر تردد کنند و این خدمت کوچکی برای 400 هزار نفر از ساکنان هشتگرد و شهرهای اطراف و هدیه کوچک دولت برای مردم لایق و فداکار این منطقه است.

وی افزود: تا پایان دولت دوازدهم، یک هزار کیلومتر ریل دیگر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد که به معنای آن است 50 درصد خطوط ریلی کشور در دوره 8 ساله دولت های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده اند.

وی با بیان اینکه خط آهن و ریل نیز می‌تواند آلودگی را کم کرده و بعضاً حذف کند، گفت: یکی از تصمیمات مهم دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه به توسعه خطوط ریلی بوده است، به گونه‌ای که شهرهای جدید بر مبنای ریل برپا شود و در این راستا اقدامات بزرگ و گسترده‌ای انجام شده است.

وی با تأکید بر ضرورت خدمت بیش از پیش به مردم، به روزهای سخت ایران اسلامی در دوران انقلاب، جنگ و تحریم اشاره کرد و اظهارکرد: با وجود بدترین دوران تحریمی کشور، قامت مردم استوار بود و در برابر قدرت‌های بدخواه به خوبی ایستادگی کردند و پیروزی به دست آوردند که این در سایه ایثار و فداکاری مردم بوده است.

وی به نبود مترو یا قطار زیرزمینی در دوران قبل از انقلاب اشاره و تأکید کرد: در سال‌های اولیه انقلاب و مجلس اول دعوای بزرگی وجود داشت که آیا اساسا کشور نیاز به مترو دارد یا خیر؟ که در تمام مجلس اول این بحث وجود داشت و به نتیجه هم نرسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مجلس دوم با مدیریت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این نتیجه رسیدیم که تهران نیازمند مترو است، افزود: امروز طبق گزارشات بیش از 9 میلیارد سفر توسط خطوط مترو انجام شده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: بی تردید این 9 میلیارد سفر از طریق مترو ، تاثیر عمده ای در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت داشته است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید برای رفع آلودگی هوا، رفاه مردم و برطرف کردن رنج مردم تلاش کنیم، اظهار داشت: این روزها هوای تهران ،کرج و کلان‌شهرها آلوده بود و این آلودگی یک روزه ایجاد نشده است، بلکه در طول یک قرن آلاینده‌ها کنار هم قرار گرفته و شرایط موجود، ایجاد شده است. لذا اگر عامل و علتی در طول 100 سال ایجاد شده، حتماً یک روزه نمی‌توان آن را برطرف کرد.روحانی خاطر نشان کرد: اگر آلاینده‌ها در طول ده‌ها سال متراکم شده‌ و هوا را آلوده کرده‌اند، دولت‌ها باید دست به دست هم دهند و مردم و نسل‌ها باید تلاش کنند تا آلودگی برطرف شود، البته آلودگی صرفاً مربوط به کشور ما نیست و ایران در میزان آلودگی در ردیف 16 و هفدهم دنیا قرار دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000