گزارش هیبنا از اطلاعات مرکز آمار درباره تورم اجاره

رشد اجاره بهای مسکن کند شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۰/۱۸
دامنه رشد اجاره بهای مسکن در کشور به میزان ۲ واحد درصد محدود شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا و براساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران ساعاتی پیش منتشر کرد، شاخص اجاره بهای مسکن در کشور در پاییز امسال 21.6 درصد نسبت به پاییز سال گذشته افزایش یافته است.

رشد نقطه ای شاخص اجاره بهای مسکن در پاییز حدود 2 واحد درصد کمتر از نرخ رشد نقطه ای این شاخص در تابستان بوده است.

تابستان امسال شاخص اجاره مسکن در کشور 23 درصد نسبت به تابستان 97 افزایش یافته بود.

همچنین تغییرات نقطه ای شاخص اجاره مسکن در شهرها در بهار 98 به میزان 25.6 درصد گزارش شده است.

بنابراین آمارها بیانگر کاهش محسوس نرخ رشد اجاره بها طی سه فصل گذشته از سال جاری است.

کارشناسان بازار مسکن معنا و مفهوم این نوع کاهش (افت نرخ رشد نقطه ای شاخص اجاره مسکن) را توقف شتاب افزایش هزینه اجاره نشینی در شهرهای مختلف کشور طی سال 98 عنوان می کنند.

این آمارها مشخص می کند، اگر چه طی ماه های گذشته اجاره بها در شهرها افزایش پیدا کرده اما میزان افزایش، فصل به فصل، کمتر بوده است. نقطه اوج تورم اجاره مسکن در کشور را می توان بهار سال 98 معرفی کرد.

در بهار سال 98 شاخص اجاره مسکن 37 درصد نسبت به زمستان 97 افزایش پیدا کرد و باعث شد هزینه مستاجرها در شهرها 37 درصد نسبت به بهار 97 بیشتر شود. این میزان رشد در قراردادهای جدید که مستاجرها منعقد می کنند، آمده است. اما بعد از آن، میزان رشد اجاره بها کمتر شد.

تحلیلگران بازار اجاره مسکن، کاهش دامنه رشد اجاره بها طی ماه های پاییز سال جاری را عرضه واحدهای نوساز به این بازار عنوان می کنند و می گویند: رکود سنگین در خرید و فروش واحد مسکونی در تهران،‌ شهرهای بزرگ و سایر شهرهای کشور طی تابستان و پاییز سال جاری باعث شد تولیدکنندگان مسکن بخشی از واحدهای تازه­ ساز خود را برای کسب عایدی جاری آن روانه بازار اجاره کنند. این اقدام به نوعی عرضه واحد اجاره ای را تا حدودی هر چند خفیف افزایش داد و همین موضوع باعث شد از شدت افزایش اجاره بهای مسکن در پاییز 98 کاسته شود.

تولیدکنندگان مسکن از ترس شروع دریافت مالیات از خانه های خالی در مقطع فعلی ترجیح می دهند واحدهای فروش نرفته را به بازار اجاره عرضه کنند.

طبق قانون اصلاح مالیات های مستقیم، دولت از دو سال پیش تا کنون هر لحظه که اراده کند می تواند از خانه های خالی مالیات دریافت کند. این اقدام البته منوط شده به راه اندازی سامانه املاک و مستغلات که وضعیت ملکی و سکونتی همه واحدهای مسکونی موجود در شهرها را برای دولت در لحظه مشخص کند.

مسوول راه اندازی این سامانه وزارت راه و شهرسازی است اما برای تکمیل داده ها و اطلاعات آن باید داده های ملکی سازمان ثبت اسناد، اداره امور مالیاتی و سایر دستگاه های دولتی، تجمیع شود و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا پاییز امسال بیشترین رشد هزینه اجاره نشینی در بین استان های مختلف در استان لرستان رقم خورد. در این استان شاخص اجاره بها در پاییز امسال به میزان 35 درصد نسبت به پاییز سال گذشته افزایش پیدا کرد.

همچنین بازار اجاره مسکن استان آذربایجان غربی به لحاظ کمترین رشد نقطه ای اجاره بها اول شد. در این استان متوسط هزینه اجاره نشینی کمتر از 12 درصد افزایش پیدا کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000