در سومین همایش آموزش جغرافیا چه گذشت؟

تقدیر مسوولان از حمایت های بانک مسکن در کمپین آب

کارشناسان و مسوولان در همایش آموزش جغرافیا بر ضرورت فرهنگ سازی در مصرف آب و بهره گیری از حکمرانی خوب در مدیریت منابع آبی تاکید کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سومین همایش آموزش جغرافیا در وزارت جهاد کشاورزی، با حمایت بانک مسکن برگزار شد. در این همایش، کارشناسان و مسوولان حوزه آب و کشاورزی به بررسی راهکارهای بهبود آموزش در نظام درسی و ضرورت فرهنگ سازی مناسب از طریق تعامل با دانش آموزان تاکید کردند. در این همایش عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر ضرورت تغییر فرهنگ در مصرف آب، گفت: برای تغییر فرهنگ نمی توان صرفا با یک برنامه کوتاه مدت انتظار تغییر رویکرد داشت، بلکه تغییر فرهنگ در مصرف آب نیاز به یک برنامه ریزی بلندمدت دارد. به گفته وی، آموزش و پرورش سعی می کند که مباحث عملی در حوزه آب و جغرافیا از طریق آموزش صحیح به دانش آموزان تعلیم داده شود و دانش آموزان نیز بتوانند در یک فضای فعال و ایجاد یک رویکرد دو جانبه از این آموزش ها بهره ببرند. فولادوند با تاکید بر این که ایرانی ها از دیرباز در علم جغرافیا پیشگام بودند، گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه ها متولی تعلیم و تربیت هستند، اما نیاز است که تمامی دستگاه ها و نهادها بحث آموزش، به خصوص در بحث مصرف بهینه آب را در دستور کار قرار دهند، زیرا تنها نمی توان با تالیف یک کتاب درسی، انتظار تغییر فرهنگ داشت.

در بخش دیگر حمید رضا جانباز، مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی پرداخت و گفت: در شرایط اقلیمی ایران، میزان بارش باران، یک سوم میانگین دنیا است، این در حالی است که سرعت تبخیر آب های سطحی، سه برابر میانگین جهانی است. او با بیان این که 60 درصد کشاورزی دنیا بر پایه دیم صورت می گیرد، این رقم را برای کشور 8 درصد عنوان کرد. به گفته او، با توجه به محدودیت های آبی، نیاز است که در بخش حکمرانی خوب آب، تغییراتی صورت گیرد، به شکلی که همه ذینفعان را مشارکت دهیم و راهکارهای متناسب با مصرف بهینه ارائه کنیم.

سید حسن رضوی، مدیر عامل آب منطقه ای تهران به عنوان سخنران دیگر این همایش با تاکید بر این موضوع که بیش از نیم قرن است که دیگر به موضوع آب، تنها با دید مهندسی دیده نمی شود، گفت: در دهه های اخیر علاوه بر بحث توجه به محیط زیست، بر ضرورت آموزش نیز تاکید شده است و نیاز است که تجارب معتبر دنیا در اختیار بشر امروزی قرار گیرد. وی افزود: باید میان محیط امن و محیط پاک یک ارتباط معنادار صورت گیرد. رضوی با تاکید بر اهمیت آموزش آب در مقاطع تحصیلی گفت: باید حکمرانی بد را به حکمرانی خوب تبدیل کرد و در این مسیر نقش آموزش و پروش و دیگر نهادها، بسیار ضروری و حیاتی است.

در این همایش حجت الاسلام ذوعلم، معاون وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت بهره گیری از تجارب گذشته در مصرف بهینه آب تاکید کرد و گفت: گذشتگان ما، نحوه مصرف بهینه آب را به خوبی درک کرده بودند و این موضوع به خصوص در شهرهای مرکزی ایران قابل مشاهده است، با توجه به پیشرفت توسعه و رشد جمعیت نیاز است که یک دیدگاه کلان در بحث فرهنگ سازی مصرف آب ایجاد کرد. ذوعلم با تاکید بر ضرورت آموزش در مدارس و افزایش تعاملات در این حوزه عنوان کرد: باید در این حوزه یک دید سیستمی بوجود آید، همچنین باید نگران وضعیت منابع آبی بود، اما نباید این نگرانی را منتقل کرد، بلکه باید به فکر ارائه راهکار برای حل این نگرانی بود.

همچنین در این همایش، کارشناسان از تلاش های بانک مسکن در حمایت از فرهنگ سازی در مصرف آب و محیط زیست تقدیرکردند.

6008001/12/2020 10:58:39 AMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2020/01/202001105794301414_Thum.jpg
6008001/12/2020 10:58:38 AMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2020/01/202001105808835132_Thum.jpg



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000