رییس کل بانک مرکزی خبر داد

آغاز حراج در عملیات بازار باز

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۱۱/۰۲
رییس کل بانک مرکزی با تشریح سیاست های پولی و ارزی اخیر این بانک، از آغاز حراج در عملیات بازار باز خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تشری سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی پرداخت. وی با اشاره به این که نسبت بدهی های دولت به تولید ناخالص داخلی در کشور به میزان 32 درصد است، گفت: این رقم در برخی از کشورها بالاتر از 100 درصد است، بنابراین ظرفیت مناسبی برای استفاده از بدهی های دولت وجود دارد، اما باید این بدهی به شکل اوراق وجود داشته باشد.

همتی با تاکید بر این که بانک مرکزی در عملیات بازار باز، در بازار ثانویه حضور دارد گفت: اولین حراج در عملیات بازار باز در روز دوم بهمن ماه صورت خواهد گرفت، به نحوی که بانک ها پیشنهادات خود را در این زمینه به بانک مرکزی ارایه کردند. از سوی دیگر، اوراق پیش بینی شده دولت در بودجه سال آینده در بازار عرضه می شود و این موضوع به تعمیق بازار بدهی کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر این که بانک مرکزی تمرکزی برای تغییر نرخ سود بانکی در این مرحله ندارد، گفت: در حال نرخ سود بازار بین بانکی حدود 18.5 درصد است که نسبت به سال گذشته 2 واحد درصد کاهش یافته است.وی افزود: عوامل اقتصاد یک تورم انتظاری را پیش بینی می‌کنند و بر اساس آن نرخ سود کوتاه مدت بانکی باید تورم را جهت دهد. بنابراین از طریق خرید و فروش اوراق خزانه داری کشور می‌توان در نرخ سود بین بانکی یا همان سود معاملات شبانه بانک‌ها تاثیرگذار بود.

رییس بانک مرکزی در خصوص بازار ارز نیز با تاکید بر افزایش ثبات این بازار گفت: یک‌سال و نیم پیش در اوج التهابات ارزی که دلار به بالای ۱۹ هزار تومان رسید، سیاست های جدیدی را برای مهار نوسانات بازار ارز در دستور کار قرار دادیم و شوکی که تحریم ایجاد کرده را مهار کردیم. در این دوره یک‌سال و نیمه به کمک دولت، توانسته‌ایم که این نوسان را متوقف کرده و بازار ارز را به ثبات برسانیم.

همتی تاکید کرد: ثبات بازار ارز ناشی از اقدامات پیچیده‌ای در بخش نقل و انتقال ارز، تهاتر، اقدامات ریالی و ارزی بوده است و اکنون تجارت خارجی به ثبات رسیده است.وی افزود: تراز تجاری در نه ماهه امسال بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار رسیده است و ۱۰۰ میلیون دلار هم مازاد تجاری داریم، آن هم در کشوری که تحت سخت‌ترین تحریم است.

وی در خصوص رمز پویا نیز گفت: رمز پویای پیامکی خیلی راحت تر است و در بانک ها اجرا شده است و از هشتم بهمن ماه، تک تک بانکها ظرف یک هفته به این سامانه پیامکی وصل خواهند شد؛ بنابراین تراکنش بالای 100 هزار تومان از 8 بهمن و در نهایت 15 بهمن دیگر باید با رمز پویا انجام شود.

همتی تصریح کرد: فعلاً رمز پویا برای این تراکنش ها اجباری نیست ولی از هشتم بهمن ماه حتما مردم برای تراکنش های بالای صد هزار تومان، باید رمز پویا داشته باشند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000