جزئیات مصوبات لایحه بودجه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۱/۰۸
بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، شرکت‌های دولتی می‌توانند تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کنند؛ ضمن اینکه امکان تغییر کاربری برخی پروژه های عمرانی نیز در لایحه بودجه داده شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 99 از اوایل دی ماه بررسی این لایحه را در دستور کار قرار داد و به زودی فرآیند بررسی لایحه بودجه در این کمیسیون به پایان می رسد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز بررسی لایحه بودجه در صحن علنی، کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگانی از کمیسیون های تخصصی مجلس به بررسی این لایحه و ارایه پیشنهادات خود می پردازند و پس از پایان رسیدگی و تغییرات لایحه در این کمیسیون، لایحه بودجه برای بررسی کلیات و جزئیات در صحن علنی آغاز می شود.

بر اساس این گزارش، بنابراین مصوبات کمیسیون تلفیق به تنهایی لازم الاجر نیست و در صورتی ماهیت اجرایی پیدا می کنند که در صحن علنی نیز به تصویب برسد؛ چراکه ممکن است در فرایند بررسی لایحه در صحن علنی نیز نمایندگان پیشنهاداتی برای اصلاح، تغییر یا حذف تبصره های لایحه داشته باشند و منجر به تغییرات مصوبات کمیسیون تلفیق شود.

اما طی این مدت کمیسیون تلفیق مصوباتی در حوزه های پروژه های عمرانی، تسهیلات ازدواج و تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح مصوباتی داشته است.

در تبصره ۵ مقرر شد شرایطی در سال ۱۳۹۹ فراهم شود که پروژه‌های عمرانی در بخش‌های غیردولتی و سایر نهادها از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنند. براین اساس به دولت اجازه داده شد برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال ۱۳۹۹ معادل یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند.

شرکت‌های دولتی می‌توانند تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کنند

در بند «الف» تبصره ۵ به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کنند و در بند «ب» تبصره 5 به دولت اجازه داده شد برای تامین مالی تا مبلغ ۵۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که از این محل فعالیت امور عمرانی بودجه را انجام دهد. همچنین در بند «ج» تبصره 5 مصوب شد، اوراق فروش نرفته بند «الف» و «ب» تبصره 5 لایحه بودجه سال آینده با تایید رییس دستگاه اجرایی به طلبکاران واگذار شود.

امکان تغییر کاربری به برخی از پروژه های عمرانی

ممکن است برخی از پروژه های عمرانی بعد از بهره برداری توجیه اقتصادی، اجتماعی و فنی نداشته باشند یا به زبان دیگر نیاز به تغییر کاربری داشته باشند. به همین دلیل در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، اجازه تغییر کاربری برای برخی از این پروژه ها داده شده است تا امکان درآمدزایی برای سرمایه گذار را داشته باشند و سرمایه گذار متضرر نشود.

مصوبه افزایش تسهیلات ازدواج به 50 میلیون به ازای هر زوج

همچنین در سال ۱۳۹۹ مبلغ تسهیلات ازدواج برای هر یک از زوجین به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت؛ بازپرداخت این تسهیلات نیز ۷ ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته خواهد بود. همه اعضای کمیسیون تلفیق متفقاً به این مصوبه رای دادند.

در تبصره 13 مقرر شد برای جبران خسارت ناشی از سیل استان سیستان و بلوچستان و پیشگیری از خسارت بیشتر ناشی از آن 300 میلیارد تومان در سال 99 تخصیص یابد.

براساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 99 بانک مرکزی به منظور ارتقاء سطح معیشت پرسنل نیروی انتظامی موظف است 20 هزار میلیارد ریال از محل سپرده جاری و قرض الحسنه تخصیص دهد که از این اعتبار تسهیلات 700 میلیون ریالی بابت ودیعه مسکن، 200 میلیون ریال تسهیلات ازدواج و 200 میلیون ریال تسهیلات ضروری پرداخت می شود.

بانک مرکزی موظف شد جهت بهبود معیشت کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح 40 هزار میلیارد ریال اختصاص دهد و این اعتبار برای خرید جهیزیه 200 میلیون ریال، ازدواج 50 میلیون ریال و ودیعه مسکن 300 میلیون ریال پرداخت شود.

تاکید می شود این مصوبات زمانی لازم الاجرا خواهد بود که در صحن علنی و در فرایند بررسی لایحه بودجه به تصویب مجلس و سپس به تایید شورای نگهبان قانون اساسی برسد.

لایحه بودجه 99 کل کشور پس از تایید شورای نگهبان از سوی رییس مجلس شورای اسلامی برای اجرا از ابتدای سال 99 به رئیس جمهور ابلاغ می گردد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000