برگزاری همایش تخصصی " بانک و مسکن سازان"

اولین همایش تخصصی " بانک و مسکن سازان" به میزبانی بانک مسکن در استان مرکزی برگزار شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار استانی پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در این همایش که با حضور معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با بخش مسکن و با استقبال گسترده جمعی از فعالان بخش مسکن و صنعت ساختمان در استان مرکزی در سالن کوه نور اراک برگزار شد، استفاده از خرد جمعی و نظرات کارشناسان و فعالان این حوزه که شرکای اقتصادی و در باشگاه مشتریان بانک مسکن به عنوان تنها مجموعه ی تخصصی در راستای حمایت و تامین منابع مالی لازم برای ایجاد تحرک و تعادل در بخش مسکن محسوب می شوند، یکی از اهداف مهم برپایی این نشست تخصصی عنوان شد. موضوعی که در تدوین و اجرای سیاست های اعتباری و اختصاص منابع مالی این بانک به بخش های مختلف صنعت ساختمان ، همواره مورد توجه بوده و می باشد.

*تاکید معاون عمرانی استاندار بر نقش اثرگذار و شایسته تقدیر بانک مسکن در تامین منابع مالی طرح های حوزه مسکن.

مهدی زندیه وکیلی معاون عمرانی استاندار در این همایش در سخنان خود در جمع فعالین بخش مسکن گفت: وزن سبد مسکن 30 درصد اقتصاد کشور را تشکیل می دهد و قانون اساسی نیز به صراحت به اهمیت مسکن و حق هر ایرانی در داشتن مسکنی مناسب تاکید دارد. وی نقش و اثرگذاری فعالیت های بانک مسکن در اجرای طرح هایی چون بازآفرینی پایدار شهری و اقدام ملی با توجه به ارائه تسهیلات با شرایط مناسب در قالب این طرح ها را بسیار مهم دانست و بیان کرد: رویکرد و توجه دولت به بخش مسکن طی یکسال اخیر با تغییرات مثبتی در سطح وزارت راه و شهرسازی همراه بوده و طرح های مذکور به عنوان برنامه های اصلی دولت محسوب می شوند. وی افزود : اگر سازندگان حرفه ای و فعالان بخش مسکن همگام با این برنامه ها حرکت و اقدام کنند، می توانند از بستر ایجاد شده استفاده کنند.

زندیه وکیلی، بازآفرینی شهری را برای دولت از چند جهت با اهمیت دانست و گفت: نخست این که؛ هر گاه بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله وارد شود، به کمک بازآفرینی، یک واحد آسیب دیده مرمت و آپارتمانی چند طبقه و مقاوم جایگزین آن می شود. دوم اینکه به پاس باز آفرینی؛ سیما و مبلمان شهرها، زیباتر می شود، اینکه معابر عریض تر و عقب نشینی ها در منطقه صورت می گیرد. چهارم اینکه زیرساخت هائی نظیر آب و برق و مدرسه و درمانگاه و مسجد و... در آن مکان تعبیه می شود و گاهی فروشگاه هائی در منطقه ایجاد می شود و مهم تر از همه این که: پویائی، تحرک و متعاقب آن بستر اشتغال و تولید فراهم می شود.

وی اظهار داشت: فعالیت های مثبت بانک مسکن و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان و شرکای اقتصادی بخش مسکن در استان که به خصوص طی سالهای اخیر همگام با سیاستهای دولت انجام شده، ایجاد انگیزه و فراهم نمودن بستر مناسب برای ورود بخش خصوصی به عرصه صنعت ساختمان را به همراه داشته است. وی تاکید کرد: « نقش بانک مسکن در هدایت و مدیریت منابع به منظور پرداخت تسهیلات با شرایط مناسب به سازندگان و فعالان بخش مسکن و از سوی دیگر اقشار مختلف مردم، بسیار اثرگذار و شایسته تقدیر می باشد. »

معاون استاندار در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید به اینکه در سال جاری 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی استان پرداخت شده‌ که بانک مسکن سهم 35 درصدی در ارائه این میزان تسهیلات داشته است، ادامه داد : ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی این استان امسال مرمت و بازسازی شده و از نظر استحکام بهبود یافته است. وی گفت: بازسازی و نوسازی پنج هزار واحد روستایی خسارت دیده در سیلاب امسال در حال انجام و نوسازی پنج هزار واحد فرسوده در این مناطق نیز با بهره‌گیری از تسهیلات یارانه‌ای آغاز شده است.

* جعفری مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی، بر لزوم تجمیع و تمرکز منابع بخش مسکن استان در بانک مسکن تاکید کرد.

احمد علی جعفری مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی در این همایش؛ بانک مسکن را بانکی توسعه ای، تخصصی و دولتی معرفی و حمایت و پشتیبانی از اهداف کلان دولت در توسعه کمی و کیفی بخش ساختمان را در زمره اهداف بانک عنوان کرد و گفت: فعال شدن این بخش می تواند منجر به فعالیت دیگر صنایع شود.

جعفری اظهار داشت: مسکن جزء کالاهایی است که در آرامش خانواده ها نقش بسزایی دارد و خوشبختانه بانک مسکن توانسته است با تامین مالی شایسته در این بخش، دغدغه ها و نگرانی های خانوار ها را کاهش دهد. وی بیان کرد: این پرداختی ها از محل منابع مالی افراد حقیقی و حقوقی است که در این بانک مردمی سرمایه گذاری می کنند.

مدیر شعب بانک مسکن استان اظهار داشت: با افزایش تولید؛ چرخ اقتصاد به حرکت افتاده و زنجیره ای از نشاط، اشتغال و امنیت اقتصادی برای خانواده های ایرانی را در بر می گیرد.

وی در ادامه با ارائه آماری از منابع تجهیز شده و تسهیلات پرداختی بانک در سال جاری و اشاره به تخصیص دو برابری تسهیلات بانک مسکن به نسبت منابع تجهیز شده؛ میزان منابع فعلی بانک مسکن استان را 15 هزار و 400 میلیارد ریال و تسهیلات اعطائی را حدود 31 هزار میلیارد ریال عنوان و سهم پرداخت تسهیلات در بانک مسکن را 21 درصد کل تسهیلات اعطا شده در میان 12 بانک دولتی و نیمه دولتی استان دانست.

جعفری یکی از اقدامات بارز بانک مسکن با گذشت چهل و یک سال از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران را پرداخت تسهیلات با شرایط متنوع و مناسب به بالغ بر 9 میلیون خانوار در کشور عنوان کرد که مبین نقش مهم در تامین مالی خرید و ساخت واحدهای مسکونی حدود یک سوم خانوارها می باشد.

وی حمایت از سیاست های کلان دولت در توسعه کمی و کیفی بخش مسکن و ساختمان را از جمله اهداف این بانک تخصصی با گذشت 81 سال از آغاز فعالیت بانک عنوان کرد و افزود: با توجه به این که بانک مسکن در اختصاص منابع مالی لازم و حمایت از فعالان این حوزه نقش مهمی را به عهده دارد، ارتباط موثر و مستمر باشگاه مشتریان و شرکای اقتصادی این بانک سبب تحرک و تمرکز منابع به بخش مسکن خواهد شد و کمک به خروج از رکود در صنعت ساختمان را به همراه خواهد داشت.

مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی تصریح کرد : وابستگی 8 درصد تولید ناخالص ملی به صنعت ساختمان و ارتباط بیش از 700 شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم با بخش مسکن، گویای نقش اساسی در توسعه اقتصاد کشور است که در صورت اتخاذ سیاست های مناسب برای خروج از رکود در شرایط فعلی، اثرات مثبت بسیاری را به دنبال دارد و در این بین تامین منابع مالی مناسب این بخش به عنوان رسالت مهم بانک مسکن ، در شرایط کنونی اقتصادی اثرگذار خواهد بود.

در ادامه دکتر بهروز ملکی، کارشناس و تحلیلگر اقتصاد مسکن که به عنوان سخنران و میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت،عنوان کرد: مسکن، به تنهائی 35 درصد از هزینه های هر خانوار را به خود اختصاص می دهد و 80 درصد ثروت خانواده ها متعلق به مسکن بوده و در واقع مسکن، امروز کالائی سرمایه ای تلقی می شود.

وی بیشترین رشد سرمایه گذاری در 20 سال گذشته را به ترتیب متعلق به بازار های بورس، سکه، زمین و مسکن و ارز دانست و در حوزه مسکن و ساختمان؛ مشکلاتی چون: - به دوش کشیدن مشکلات تامین مالی بخش مسکن صرفا عهده یک بانک دولتی- پائین بودن نسبت تسهیلات به قیمت مسکن- عدم تطابق عرضه و تقاضا در بازار مسکن و بزرگ شدن متراژ مسکن در مقابل کوچک شدن بعد خانوارها- عدم وجود نظام مالیاتی عادلانه در این بخش و اینکه بجای اخذ مالیات از سوداگران، این مالیات متوجه تولیدکنندگان می شود- عدم توجه به مسکن اجاره ای- عدم توجه به بازآفرینی و عدم استفاده و استقبال از تسهیلات مناسب این بخش- عدم سامان دادن مشاورین املاک و... را مانع از ادامه رونق در بازار مسکن و متعاقبا رشد اقتصادی دانست.

بهروز ملکی نگاه همه جانبه و با درنظر گرفتن عوامل موثری چون تسهیلات خرید و ساخت، وضعیت دیگر بازارها، ساختار جمعیتی ، سیاست های دولت و شهرداری ها و... را در تحلیل و پیش بینی بازار مسکن موثر دانست و تاکید کرد : بین روند حرکتی و شرایط بازار مسکن در تهران با دیگر شهرها غالبا یک فاصله وجود دارد و شرایط مشابه با وقفه به دیگر شهرها می رسد. وی گفت: هر چه افزایش قیمت در دوره رونق بیشتر باشد، رکود بعدی هم طولانی تر خواهد بود، لیکن در مجموع، ادامه روند حرکت پلکانی بازار مسکن (گذار به سمت رکود و گذار به سمت رونق ) که به طور میانگین شش سال بوده است، در آینده نیز پیش بینی می شود.

وی دوره از اواسط سال 96 تا تابستان امسال(98) را دوره گذار به سمت رونق و پس از آن افت نسبی قیمت ها و مجددا در دو ماه گذشته همراه با افزایش عنوان کرد و ادامه داد : واحدهای مسکونی کشور باید تا سال ۱۴۰۵ به ۳۱ میلیون واحد مسکونی افزایش یابد و برای رسیدن به هدف تعیین شده در سال 1405 ، نیازمند ساخت هشت میلیون مسکن هستیم.

دکتر ملکی افزود: نرخ اجاره را نمی توان تابعی از روند قیمت مسکن دانست و به طور مثال در سالهای 92 تا 95 با وجود ثبات قیمت در بازار مسکن ، نرخ رهن و اجاره با افزایش همراه شد. در سال آتی نیز افزایش قیمت ها در نرخ اجاره مسکن قابل پیش بینی است.

*آزاداندیش، رئیس دایره ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن استان و دبیر اجرائی نخستین همایش تخصصی " بانک و مسکن سازان" استان مرکزی نیز در بخش ابتدایی این همایش، ایجاد تعادل منطقی در دو بخش عرضه و تقاضا را از ماموریت های و فعالیت تخصصی بانک مسکن برشمرده گفت: « فعالیت تخصصی بانک مسکن در حوزه صنعت ساختمان ، ایجاد تعادل منطقی در دو بخش عرضه و تقاضا را با رعایت اصول بازار و در شرایط مختلف به همراه خواهد داشت. »

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی ایران، قطعا حضور و نقش آفرینی هر دو بخش دولتی و خصوصی در حوزه مسکن ضرورت دارد و در این میان باید نقش بانک مسکن را با رویکرد حمایت از تولید و عرضه محصولات این بخش که شامل کمک به تامین منابع مالی انبوه سازان حرفه ای و مردم می باشد ، مهم و برجسته دانست.

رضا آزاد اندیش این همایش را نویدی برای راه اندازی باشگاه مشتریان و شرکای اقتصادی بخش مسکن در استان صنعتی مرکزی از طریق جذب شرکت ها، کارخانجات، نمایندگی ها و مراکز تامین محصولات و کالاهی ساختمانی از یک سو و انبوه سازان بخش مسکن از سوی دیگر و برقراری تعامل سازنده با سازمان های دولتی و عمومی غیر دولتی بخش مسکن به منظور جذب منابع در اختیار آنان و تلاش در جهت افزایش نقش تصمیم سازی در این بخش و کمک به روان سازی امور مربوط به بخش مسکن با هدف ایجاد چرخه نقدینگی در بین مشاغل مربوطه و رونق بخش ساخت و ساز دانست.

مدیر روابط عمومی مدیریت شعب بانک مسکن استان مرکزی ایجاد ارتباط سازنده و افزایش تعامل با شرکای اقتصادی و مشتریان این بانک را از دیگر اهداف آتی دانست و بیان کرد: تسهیل فرآیند تامین مالی حوزه مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد با تاکید بر توسعه و احیای بافت های فرسوده شهری در متن برنامه های اعتباری بانک مسکن مورد توجه بوده و خواهد بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000