گام اول دریافت مالیات از خانه‌های خالی برداشته شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۱/۲۹
سامانه ملی املاک و اسکان به منظور اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه امروز رونمایی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

با رونمایی از این سامانه گام اول دریافت مالیات از خانه‌های خالی برداشته شد.هنوز دو گام دیگر برای دریافت این مالیات و اجرای قانون مرتبط با آن باقی مانده است.گام دوم، بارگزاری اطلاعات و اتصال همه سازمان‌های مرتبط با این موضوع به سامانه، برای ایجاد دسترسی به اطلاعات هویتی و ملکی افراد در راستای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه(همچون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ...) و گام سوم آغاز عملیات دریافت مالیات از مالکان این واحدهای مسکونی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،در راستای اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه به منظور افزایش عرضه به بازار مسکن،تعدیل سطح قیمت‌ها وجلوگیری از سفته‌بازی و سوداگری در بازار ملک،صبح امروز و در همایش طرح اقدام ملی مسکن با حضور وزیر راه وشهرسازی و سایر مقامات بخش مسکن،این سامانه رونمایی شد.

قرار است با اتصال دستگاه‌های مرتبط با اجرای این قانون به این سامانه و قرار گرفتن اطلاعات هویتی و ملکی مالکان واحدهای مسکونی،خانه‌های خالی از سکنه شناسایی و مشمول پرداخت مالیات موضوع این قانون شوند.

این سامانه بعد از 5 سال از تصویب قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی در جریان تصویب قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال 94، امروز رونمایی شد.

به گزارش هیبنا،در قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴، دو ماده در خصوص«مقابله مالیاتی با شیوع پدیده خانه‌های خالی» وجود دارد که شامل ماده ۵۴ مکرر و همچنین ماده ۱۶۹ می‌شود.

در ماده ۵۴ مکرر، فرمول محاسبه و دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی تعریف شده و ماده ۱۶۹ نیز به نحوه شناسایی این املاک و تکالیف مربوطه، پرداخته است ماده ۱۶۹ سازمان امور مالیاتی، دولت را مکلف کرده برای شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی یک پایگاه جامع از اطلاعات هویتی و دارایی مودیان مالیاتی شامل اطلاعات پولی،مالی، اعتباری، ملکی، معاملاتی و سرمایه‌ای را ایجادکند. البته در ذیل ماده ۱۶۹ تبصره‌ای باعنوان تبصره ۷ وجود دارد که براساس آن، وزارت راه و شهرسازی نیزموظف شد حداکثر ظرف ۶ماه (پایان سال ۹۴)، سامانه‌ای باعنوان «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند تا سازمان امور مالیاتی به شکل آنلاین امکان شناسایی مالکان و معاملات رسمی، عادی و وکالتی مالک را برای«تعیین واحدهای مسکونی مشمول مالیات خانه خالی»در کلیه نقاط کشور داشته باشد.اکنون پس از گذشت 5 سال این سامانه راه‌اندازی شده است.

وزیر راه وشهرسازی امروز صبح در مراسم رونمایی از این سامانه اعلام کرد که دستگاه‌های مربوط به این سامانه باید با سامانه لینک برقرار کرده واطلاعات خود را در این سامانه بارگزاری کنند تا خانه‌های خالی شناسایی شده و از آن‌ها مالیات دریافت شود.

پیش از این اعلام شده بود راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان امکان شناسایی خانه‌های خالی و فراهم کردن زمینه اخذ مالیات بر این خانه‌ها، جهت عرضه به بازار مسکن و ایجاد تعادل در این حوزه را فراهم می‌کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000