معاونت اقتصادی وزارت کار گزارش داد:

بازار مسکن قبل و بعد از کرونا

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۱/۲۳
معاونت اقتصادی وزارت کار و امور اجتماعی پیش بینی کرد تاثیر بیماری کرونا در بازار مسکن نسبت به سایر بازارها اندک باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تحلیلگران این معاونت در یک گزارش رسمی بازار مسکن را در دو وضعیت، قبل از شیوع بیماری کرونا و پس از آن بررسی کردند.
نویسندگان گزارش معتقدند معاملات مسکن در بهمن سال گذشته، نسبت به سه ماه قبل از آن( آبان ۹۸) ، ۲۰۴ درصد افزایش یافته است. براساس برآورد این گزارش، تعداد معاملات در شهر تهران در بهمن ۹۸، حدود ۱۴ هزار و ۴۶۰ فقره بوده است.
گزارش مدعی است این تعداد معاملات خرید و فروش مسکن معادل ۲۶ درصد بیش از بهمن ماه ۹۷ بوده است.
پژوهش انجام شده در وزارت کار نشان می دهد: بازار مسکن قبل از شیوع بیماری کرونا با رونق نسبی در بخش خرید روبه رو بوده است.
افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به ۲۴۰ میلیون تومان نیز یکی دیگر از اتفاقات بازار قبل از شیوع بیماری کرونا عنوان شده که توانسته تا حدودی به افزایش حجم معاملات در بازار مسکن کمک کند.
نویسندگان گزارش با اشاره به رشد قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن آلات و میلگرد اعتقاد دارند عامل کنترل کننده افزایش شدید قیمت مسکن در مناطق مختلف طی ماه های پایانی سال گذشته، نبود ظرفیت قدرت خرید مصرفی در سمت تقاضا است.
گزارش معاونت اقتصادی وزارت کار، با ارائه این تصویر از وضعیت بازار مسکن به آثار شیوع ویروس کرونا بر این بخش پرداخته است.
از نظر معاونت اقتصادی وزارت کار بیماری کرونا حداقل سه اثر بر بازار مسکن دارد.
نویسندگان در تحلیل اثر اول اعتقاد دارند: شیوع ویروس کرونا، معاملات مسکن را به شدت کاهش می دهد.
از نگاه آنها در اثر دوم که تابعی از اتفاق اول است بازار با عارضه «بی تصمیمی» روبه رو خواهد شد. بر اثر این عارضه، خریداران بالقوه و فروشندگان مسکن در وضعیت تردید قرار می گیرند و تا دوره ای که زمان آن اشاره نشده است تصمیمی برای معامله نمی گیرند.
گزارش در بررسی اثر سوم به یکی از مهم ترین پرسش های این روزهای افکار عمومی یعنی «قیمت مسکن به چه سمتی خواهد رفت؟ » تلاش کرده پاسخ دهد.
این گزارش احتمال می دهد بازار مسکن به دلیل شیوع بیماری کرونا با رشد محدود قیمتی روبه رو شود و این بازار در ماه های آتی سال، در بخش رشد قیمت، نسبت به سایر بازارها سرعت بالایی را تجربه نکند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000