هیبنا بررسی می کند

نقش سیاستگذار پولی در دوره کرونا

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۱/۳۰
بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از صنایع و کسب و کارها در دوران شیوع کرونا نیازمند حمایت سیاستگذار پولی است و نیاز به مدل های بهینه برای حمایت از صنایع وجود دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، کمتر اقتصادی وجود دارد که در زمان شیوع کرونا با آسیب روبرو نشود. صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که به طور متوسط شیوع کرونا می تواند تا 3 درصد رشد اقتصادی دنیا را کاهش دهد. این موضوع باعث ورشکستگی بسیاری از بنگاه های خرد و کوچک خواهد شد، در این شرایط این بنگاه ها با اعلام وضعیت ورشکستگی و بررسی اوضاع، مشمول حمایت های دولت می شوند. در اکثر کشورها بودجه های قابل توجهی را برای حمایت از کسب و کارها در نظر گرفته اند. در این شرایط بانک های مرکزی نیز به عنوان یکی از نهادهای موثر سیاست های ضد رکودی را در پیش گرفته اند. به عنوان یک نمونه، بانک مرکزی انگلیس به دنبال مشکلات مالی پیش آمده دولت اعلام کرده است که به طور موقت مخارج دولت را تامین خواهد کرد. دولت انگلیس آخرین بار در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقدام به استقراض مستقیم از بانک مرکزی کرده بود و بیشتر از طریق انتشار اوراق قرضه اقدام به تامین مالی مخارج خود می کند.

قرار است بانک مرکزی انگلیس حدود ۲۰۰ میلیارد پوند منابع مالی در اختیار دولت قرار دهد اما دولت علاوه بر استقراض از بانک مرکزی به عملیات انتشار اوراق قرضه در بازارهای مالی نیز ادامه خواهد داد. پیش از این نیز وزیر خزانه‌داری از برنامه ریزی برای رساندن میزان مخارج دولت به بالاترین سطح ۶۵ سال اخیر خبر داده بود. در فرانسه نیز دولت این کشور اعلام کرد اعتبار بسته حمایتی خود از اقتصاد در برابر کرونا را ۱۰ میلیارد یورو دیگر افزایش می دهد و به ۱۱۰ میلیارد یورو می رساند.

با توجه به محدود بودن ابزارهای در اختیار بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی کشورهای اروپایی با کاهشی محسوس همراه شود. بانک مرکزی اروپا که پیش از این به دلیل نداشتن حضور پررنگ در بازارها با انتقادات شدیدی مواجه شده بود، به زودی از اقدامات محرک خود رونمایی خواهد کرد با این حال بین کشورهای عضو منطقه یورو سر راهکارهای مشترک اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

در ایران نیز سیاستگذار پولی شرایطی را مهیا کرده که بنگاه ها و خانوارها بتوانند این شرایط را تا دوره پایداری سپری کنند. بر این اساس، دولت اجازه استقراض یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را دریافت کرده است و بانک مرکزی مبلغ ریالی این منابع را در اختیار دولت قرار خواهد داد. از سوی دیگر، با توجه به طرح حمایتی بانک ها از بنگاه ها و خانوار و اعطای 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات، بانک ها با دشواری روبرو خواهند شد و در این شرایط بانک مرکزی باید به یاری بانک ها آید. بانک های مرکزی در رکود سال 2008 نیز نقش ویژه ای را ایفا کردند و برای خروج از رکود در شرایط کنونی، امید زیادی به سیاست های این نهادها وجود دارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000