نتایج نظرسنجی ایسپا مشخص کرد:

مسکن گزینه دوم پس انداز ایرانی ها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۱/۳۰
نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد: بخش مسکن از میان بخش های مختلف اقتصادی، گزینه دوم جذابیت سرمایه گذاری برای خانوارهای ایرانی در سال ۹۸ را داشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، ۱۵ درصد مردم در سال ۹۸ مسکن را به عنوان گزینه دوم پس انداز خود معرفی کردند.
در این نظر سنجی که به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور شامل شهر و روستا و در میانه سال ۹۸ انجام و نتایج آن به تازگی منتشر شده است، سوال کنندگان از مردم در مورد «چگونگی مدیریت پس انداز» طی سال گذشته پرسش کرده اند.
از هر فرد مشارکت کننده در نظرسنجی سوال شده است «اگر پس اندازی داشته باشد ترجیح می دهد آن را چگونه مدیریت کند؟»
نتایج این نظرسنجی نشان می دهد: ۲۵ درصد از شرکت کنندگان سپرده گذاری در بانک را به عنوان محلی برای مدیریت پس انداز خود معرفی کرده اند. اما ۱۵ درصد از پاسخ گویان به این سوال اعلام کرده اند ترجیح می دهند پس انداز خود را در بخش «زمین و مسکن» سرمایه گذاری کنند.
سایر شرکت کنندگان نیز، « بورس»، « ارز» ، « طلا و سکه» را به عنوان گزینه های بعدی مدیریت پس انداز خود معرفی کرده اند.
براساس نظرسنجی ایسپا، فقط ۱۰ درصد از شرکت کنندگان ترجیح می دهند پس انداز خود را در حوزه های تولیدی سرمایه گذاری کنند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند: این نظرسنجی اگر در پایان سال ۹۸ انجام می شداز سهم بانک کاسته و به سهم بورس افزوده می شد. اما سهم مسکن تغییراتی جدی پیدا نمی کرد و کماکان می توانست گزینه دوم در جذابیت سرمایه گذاری را برای شهروندان باشد.
ایسپا تاکید کرده است جایگاه مسکن همان گونه که در رتبه های بالا برای جذابیت پس انداز است به همان میزان منشا فشار روانی برای آنها محسوب می شود. گرانی مسکن و اجاره خانه، یکی از عوامل اصلی ایجاد فشار روانی به خانوارهای ایرانی به ویژه سالمندان است.
در گزارش ایسپا دلیل این فشار در درصد بالای اجاره نشینی خانوارهای ایرانی جست و جو شده است. براساس این گزارش، یک سوم از خانوارهای ایرانی مستاجر هستند.
به تعبیر دیگر، نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که مسکن رتبه دوم جذابیت برای سرمایه گذاری را دارد و در عین حال، گرانی مسکن و اجاره دومین دغدغه اصلی خانوارهای است. گرانی کالا و خدمات رتبه نخست در میان دغدغه های خانوارهای ایرانی را دارا است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000