چشم انداز بازار مسکن پس از کاهش سود بانکی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۲/۰۱
بازار مسکن دومین بازار جذاب برای سرمایه گذاران پس از کاهش نرخ سود بانکی معرفی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی توافق کردند از امروز اول اردیبهشت ماه، نرخ سود ۱۵ درصدی برای سپرده های یکساله را رعایت کنند.

پس از اعلام این تصمیم، نظرسنجی بزرگی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد تا دیدگاه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را در خصوص جذاب ترین گزینه سرمایه گذاری پس از این تصمیم جویا شوند.

از شرکت کنندگان در این نظرسنجی سوال شد که پس از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، جذاب ترین گزینه سرمایه گذاری در سال جاری کدام بازار است؟

شرکت کنندگان برای پاسخ به این سوال شش گزینه داشتند. از ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر شرکت کننده در این نظرخواهی، ۴۵ درصد بورس را گزینه جذاب برلی سرمایه گذاری معرفی کردند، اما ۲۰ درصد شرکت کنندگان اعتقاد داشتند مسکن گزینه جذاب تری برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

در واقع با وجود رکوردشکنی های پی در پی بورس در روزهای اخیر، بیش از ۸ هزار نفر از مجموع شرکت کنندگان مسکن را بر سایر بازارها ترجیح دادند.

پس از مسکن، بیشترین فراوانی از آن طلا و ارزهای دیجیتالی است. جالب اینکه ارز و اوراق مالی، کمترین میزان جذابیت در میان گزینه های معرفی شده را داشته است.

برخی کارشناسان اقتصادی با اشاره به تعداد بالای شرکت کننده در این نظرخواهی، معتقدند: برداشت اولیه نشان می دهد در صورت توقف روند روبه رشد بازار بورس، یا کاهش جذابیت در این بازار، بخش مسکن مقصد اول نقدینگی های خارج شده از بورس می تواند باشد.

در این حالت امکان اینکه نیمه دوم سال جاری، شاهد بازار متفاوتی از بخش مسکن باشیم وجود دارد. چراکه برخی سرمایه گذاران، ترجیح می دهند به جای حضور در بازار ارز، اوراق و طلا سرمایه خود را وارد بخش مسکن کنند.

تحلیلگران با اشاره به سایر متغیرهای اثرگذار بر بازار مسکن عنوان می کنند: حتی اگر نقدینگی چندانی وارد بازار مسکن نشود تغییراتی قیمتی در سایز بازارها از جمله ارز، می تواند قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار دهد.

امین مالکی کارشناس اقتصادی اعتقاد دارد ثبت قیمت ۱۵ میلیون تومانی برای میانگین قیمت مسکن در هر متر مربع در پایان سال گذشته، سناریوی دور از انتظار بازار بود اما مجموعه عوامل از جمله انتظارات بازیگران موجب شد این سناریو محقق شود. به گفته وی حتی اگر روند بازدهی بورس تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد و شاخص بیش از این صعود کند قاعدتا سایر بازارها نیز بلید با این روند تناسب پیدا کنند، از این روبخش مسکن در حالت رونق بورس نیز، ممکن است در نیمه دوم امسال روند متفاوتی را تجربه کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000