آمارهای بانک مرکزی در سال ۱۳۹۸ نشان می دهد

سهم بالای سرمایه در گردش در تسهیلات پرداختی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۲/۱۰
بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در سال گذشته ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی نظام بانکی اعطا شد و بیش از نیمی از این تسهیلات صرف تامین سرمایه در گردش بنگاه ها بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی آخرین وضعیت تسهیلات پرداختی در 12 ماه سال گذشته را تشریح کرده است. بر اساس بررسی های صورت گرفته، میزان کل تسهیلات پرداختی در 12 ماه نخست سال 1398 به میزان 975 هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان 201 هزار میلیارد تومان (26 درصد) رشد کرده است. همچنین تعداد کل تسهیلات پرداختی در سال قبل 9 میلیون و 749 هزار و 905 فقره بوده است.

بانک مرکزی در یک جدول، میزان تسهیلات دهی بخش های مختلف اقتصادی را نیز به تصویر کشیده است. بخش هایی نظیر کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش های اقتصادی. بررسی ها نشان می دهد که در بخش مسکن و ساختمان در سال گذشته به میزان 68.6 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته شده است. البته این رقم در سال 1397 به میزان 103 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود و نشان می دهد که تقاضا برای تسهیلات در این بخش کاهش یافته است. افزایش قیمت مسکن و ساختمان در سال گذشته می تواند یکی از دلایل کاهش تقاضا باشد، زیرا در حال حاضر بهای مسکن نسبت تسهیلات ارائه شده رشد داشته است و این موضوع باعث شده که میزان درخواست برای تسهیلات مسکن نسبت به سال قبل از آن کاهش یابد. کل تسهیلات ارائه شده در سال گذشته در بخش مسکن و ساختمان نیز یک میلیون و 205 هزار و 226 فقره بوده است. از نظر تعداد، میزان تسهیلات نسبت به سال 1397 رشد داشته است، زیرا در این سال کل تسهیلات اعطا شده یک میلیون و 198 هزار و 474 فقره گزارش شده است. این موضوع تایید می کند که در سال 1398 ارزش متوسط هر تسهیلات نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از میان کل تسهیلات ارائه شده در سال قبل 317 هزار میلیارد تومان در بخش صنعت و معدن پرداخت شده است. این موضوع نشانگر توجه و اولویت دهی به تامین منابع برای این بخش بوده است. از رقم تسهیلات ارائه شده سهم تامین سرمایه در گردش بنگاه ها به میزان 216 هزار میلیارد تومان معادل 68.3 درصد کل تسهیلات این بخش است. تامین سرمایه در گردش، از لحاظ مالی می تواند نشان دهنده پویایی یک بخش باشد. در سال گذشته، آمارها تایید می کند که رشد بخش صنعت و معدن در فصل پاییز مثبت شده است. به طور کلی نیز تا قبل از شیوع کرونا، میزان تولید در بخش صنعت روند صعودی را ثبت کرده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش های اقتصادی در 12 ماه نخست سال جاری به میزان 526 هزار میلیارد تومان است که معادل 54 درصد از کل تسهیلات پرداختی را تشکیل می دهد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 22 درصد افزایش یافته است. در کل آمارهای تسهیلات دهی در سال گذشته، نشان می دهد که کارنامه بانک ها برای ارائه تسهیلات به اقتصاد موفق بوده و شرایط را برای خروج از رکود به ویژه در بخش های صنعتی فرآهم کرده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000