یک صاحبنظر بخش مسکن در گفت و گو با هیبنا اعلام کرد

ضرورت مهم در بازار مسکن ۹۹

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۲/۱۳
یک صاحبنظر و کارشناس بخش مسکن یک ضرورت مهم در بازار مسکن ۹۹ را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فخرالدین زاوه،صاحبنظر و کارشناس بخش مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا ، تاکید کرد:در سال 99 ورود سیاست گذار بخش مسکن به حوزه مسکن کم درآمدها و توجه ویژه به این بخش از مهمترین ضرورت هاست چرا که قدرت خرید متقاضیان مسکن به خصوص اقشار کم درآمد به شدت تضعیف شده است و بدون مداخله و ورود دولت به این بخش، چالش های اساسی در مسیر تامین مسکن این گروه قرار دارد.
وی مهمترین موضوع و مساله در بازار مسکن 99 را همچون وضعیتی که در سال گذشته نیز تجربه شد به طور عموم ضعف قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن به خصوص خانه اولی ها اعلام و خاطرنشان کرد:این در حالی است که آثار منفی برخی از متغیرهای بیرونی اثر گذار بر بازار مسکن در سال جاری بازهم قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن را نشانه خواهد گرفت و آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
زاوه آثار منفی ناشی از شوکهایی که در شرایط نااطمینانی بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود را یکی از این موارد اعلام کرد.به گفته وی موضوع تحریم ها و تداوم آن،شیوع ویروس کرونا و آشفتگی در بازارها،بازار مسکن را از ناحیه تضعیف قدرت خرید متقاضیان مسکن تحت تاثیر قرار خواهد داد و علاوه بر آن بر سمت عرضه نیز اثر گذار خواهد بود.
به گفته وی این پارامترها به طور قطع می تواند وضعیت سرمایه گذاری در بازار مسکن چه در بخش معاملات و چه در بخش ساخت و سازها را نیز تحت الشعاع قرار دهد.
این کارشناس بخش مسکن همچنین تصریح کرد:در چنین وضعیتی که هم سمت عرضه مسکن و هم سمت تقاضای واحدهای مسکونی تحت تاثیر آثار منفی قرار خواهد گرفت لازم است سیاست گذار بخش مسکن با ورود به حوزه مسکن کم درآمدها آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از تضعیف قدرت خرید مسکن در جامعه را تا حد امکان مدیریت کند.
وی همچنین شرایط برای سمت عرضه به منظور فعالیت در بازار ساخت و ساز را نیز شرایطی خاص عنوان کرد و گفت:با این حال در این شرایط سازندگانی که قادر به ارائه محصولات جدید و اجرای ایده های نو در بازار مسکن باشند باز هم می توانند فعالیت کنند و همواره فرصت فعالیت برای این گروه از سازنده ها حتی در شرایطی مشابه وضعیت فعلی وجود دارد.
زاوه همچنین فضای قابل پیش بینی برای بازار مسکن در بهار سال جاری را فضایی رکودی توصیف کرد و گفت:انتظار می رود در بهار سال جاری نیز وضعیتی مشابه آنچه در سال گذشته تجربه شد در بازار مسکن حاکم شود.این در حالی است که به لحاظ نوسانات قیمتی مسکن نیز با توجه به شرایط موجود انتظار می رود کاهش قیمت واقعی مسکن(عقب ماندن رشد قیمت مسکن از تورم) تجربه شود.در واقع این سناریو بیش از سایر سناریوها به احتمال وقوع نزدیک تر است.
وی همچنین احتمال افزایش قیمت مسکن در سال جاری را رقمی کمتر از تورم اعلام کرد و افزود:پیش بینی نمی شود میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در سال 99 رشد بیش از 30 درصدی را تجربه کند؛با این حال این موضوع به شدت به تغییرات سایر متغیرها و پارامترهای اثرگذار بر بازار مسکن در سال جاری وابسته است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000