نتایج یک پژوهش نشان می دهد:

همگرایی مسکن لوکس در شهرهای جهان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۲/۲۴
نتایج یک پژوهش نشان میدهد: قیمت آپارتمان های لوکس در مناطق گرانقیمت شهرهای مختلف در جهان، بدون ارتباط با متوسط قیمت مسکن در آن کشور و درآمد سرانه است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، این تحقیق و پژوهش ادعا دارد قیمت مسکن لوکس در اکثر شهرهای دنیا الگویی دارد که آن را بیشتر به یک کالای جهانی شبیه کرده است و از اقتصاد محلی کاملا منفک شده است. این تحقیق چرایی چنین پدیده ای را ناشی از دو مکانیزم اقتصادی و حسابداری عنوان می کند.
در مکانیزم اقتصادی هزینه تولید مسکن لوکس به عنوان یکی از دلایل تفاوت قیمت مسکن با اقتصاد محلی عنوان شده است.
هزینه تولید مسکن لوکس در اقصی نقاط جهان بر سه پایه استوار است. هزینه زمین، هزینه عوامل محلی و هزینه عوامل مبادله پذیر در سطح جهانی(تاسیسات و تزیینات و...).
نویسندگان تحقیق معتقدند در ساختمان های بلندمرتبه سهم زمین که محلی ترین نهاده تولید است کاهش می یابد. اما مواد و تجهیزات مصرفی در ساختمان های لوکس نزدیک به قیمت های بین المللی است. به همین دلیل همبستگی هزینه با قیمت های جهانی بیشتر می شود.
عامل دیگری که از آن به عنوان همبستگی مسکن های لوکس با قیمت های جهانی یاد می شود، تقاضای سوپر استاری است.
تقاضای سوپراستاری برخورداری از امکانات محدود و ویژه توسط یک گروه اقلیت است. مشخصات آب و هوایی، زاویه دید، کیفیت محله ، امکانات مجتمعی، امنیت و ... از ویژگی های این نوع تقاضا در بازار مسکن است.
باتوجه به اینکه عرضه مسکن با چنین ویژگی هایی محدود به محله های خاص می شود و نیازمند امکانات ویژه و متفاوتی از ساخت وسازهای مرسوم در یک شهر یا کشور است، قیمت آن با میانه قیمت مسکن در آن شهر یا کشور متفاوت است و با مناطف لوکس مشابه در سایر شهرهاهمبستگی دارد.
از این رو مسکن در هر بازار جغرافیایی گرچه قیمت های متفاوت دارد اما در مناطق لوکس و تعریف شده برای قشر ثروتمند ارزش دلاری نزدیک به هم دارد.
پژوهشگران تأکید دارند مسکن یک کالای همگن نیست در نتیجه می تواند در داخل هر بازار جغرافیایی وسیعی از قیمت و کیفیت داشته باشد به همین دلیل در شهرهای مختلف به صورت تصادفی می توان خانه های گران یا ارزان قیمت پیدا کرد
برای نمونه در برخی مناطق اروپا ممکن است قیمت مسکن از برخی مناطق شهر تهران کمتر باشد اما در حوزه مسکن لوکس این پراکنش محدود تر است.
پژوهشگران معتقدند مقایسه های منفرد از قیمت مسکن در شهرهای مختلف فاقد ارزش است و باید با شاخص های همچون میانگین قیمت مسکن تولید شده وضعیت شهرها را مقایسه کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000