اثر احتمالی زلزله بر معاملات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۳/۰۳
تحقیقات میدانی از بازار مسکن حاکی از سکته دست‌کم یک هفته‌ای معاملات ملکی به دنبال وقوع زلزله ۱۹ اردیبهشت پایتخت است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، زمینلرزه بامداد ۱۹ اردیبهشت ماه در تهران نگرانی درباره احتمال تکرار این حادثه را دستکم برای چند روز پیاپی پس از حادثه تشدید کرد و روال عادی زندگی پایتختنشینان را تحت تاثیر قرار داد. یکی از آثار این رخداد که در تحقیقات میدانی از بنگاههای ملکی در یک هفته پس از وقوع زلزله نمایان شد، رکود معاملات ملکی بود.

نبض بازار مسکن پایتخت پیشتر به دلیل شیوع کرونا و بیرغبتی طرفین معاملات به بازدید ملکی، نبود امکانات بازدید مجازی کامل و کارآمد از فایلهای موجود، کمبود عرضه تحت تاثیر نوسانهای بازار ارز، سکه و خودرو و در نتیجه نامشخص بودن آینده قیمت مسکن و نیز همزمانی ایام اردیبهشت با ماه رمضان که همواره به شکل سنتی با رکود معاملات همراه است، بسیار کند بود. در کنار این موارد رونق بورس نیز بخشی از نقدینگی سرمایهگذاران را که میتوانست صرف خرید ملک شود، جذب کرد و از میزان تقاضای ملکی این گروه از متقاضیان کاسته شد.

البته در این بین با توجه به اینکه معاملات مسکن در فروردین امسال تقریبا به طور کامل متوقف شد و عموما معاملاتی که در اسفند ۹۸ نهایی شده بود، به نوعی به ماه بعد منتقل شده و در فروردین ثبت شد، بخشی از تقاضای مسکن در سه هفته اول اردیبهشت روانه بازار شد و به جست و جو پرداخت. تا پیش از ۱۹ اردیبهشت که زلزله به وقوع پیوست جریان معاملات مسکن با شدتی بیش از آنچه در فروردین رخ داده بود، مشاهده شد اما زلزله به عنوان علت جدید رکود بازار ملک، شرایط را در حدود دو هفته پایانی اردیبهشت به شکل دیگری رقم زد. به طور کلی زلزله و لرزهخیز بودن یک منطقه میتواند دافعه مهمی در بازار ملک آن منطقه به شمار بیاید اما در تهران با توجه به اینکه سال ها از وقوع زمینلرزه ویرانگر میگذرد، با وجود سیطره گسلهای متعدد این عامل نقشی در تعیین قیمت منطقهای املاک ندارد. اما هر از چندگاهی با لرزش خفیف زمین نگرانی شهروندان تشدید میشود و حتی برخی از سرمایهگذاران ملکی را به کلی از خرید منصرف میکند.

در همین رابطه، سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است زلزله یکی از عوامل بیرونی موثر بر بازار مسکن است و احتمالا انعکاس سکته معاملات در اردیبهشت، در آمار رسمی از بازار مشهود خواهد بود.

بهادری با اشاره به تأثیر وقوع بلایای طبیعی بر بازار مسکن، یادآور شد: اخیرا شاهد وقوع زلزله در تهران و مناطقی از حومه پایتخت بودیم و به طور حتم این مسئله تأثیر بسزایی در کاهش معاملات مسکن خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بازار مسکن همواره یکی از نقاط ایمن برای سرمایهگذاری افراد بوده، یعنی مردم برای حفظ ارزش سرمایه و سودآوری بیشتر اقدام به خرید مسکن مازاد نیاز می کنند؛ در این بین مولفه «امنیت» یکی از مهمترین مسائل در رونق معامله مسکن برای تقاضای غیرمصرفی و سرمایهای است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: زمانی که سرمایهگذار برای ورود به بازاری مانند مسکن احساس امنیت نکند، میزان تقاضای خرید مسکن کاهش خواهد یافت، از این رو با زلزله اخیر تهران این احتمال وجود دارد که بسیاری از سرمایهگذاران موقتا از حضور در این بازار منصرف شوند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000