کاهش رشد اقتصادی؛ افزایش ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۳/۲۴
تولید ناخالص داخلی در سال ۹۸ برای دومین سال پیاپی، کاهش پیدا کرد اما بیشترین نرخ رشد در بین بخش های مختلف اقتصاد، برای بخش مسکن و ساختمان ثبت شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، سال گذشته نرخ رشد اقتصادی به عدد منفی 7 درصد رسید که بیانگر کاهش حجم تولید ناخالص داخلی به همین میزان در مقایسه با سال 97 است.

محصول تولید ناخالص داخلی در ایران به قیمت ثابت سال 1390 در سال گذشته ارزشی معادل 703 هزار و 797 میلیارد تومان با احتساب نفت و 612 هزار و 198 میلیارد تومان بدون احتساب نفت داشته است. این در حالی است که تولید ناخاصل داخلی کشور در سال 97 با احتساب نفت رقمی معادل 756 هزار و 728 میلیارد تومان و بدون نفت 615 هزار و 750 میلیارد تومان بوده است.

میزان رشد تولید ناخالص داخلی بیانگر تغییر ابعاد اقتصاد یک کشور است که اگر نرخ رشد مثبت باشد نشانه بهبود و مناسب بودن اوضاع اقتصادی و بزرگ شدن اقتصاد یک کشور و اگر نرخ رشد اقتصادی منفی باشد نشانه شرایط نامناسب بخش های تولیدی، خدماتی و اوضاع معیشت خانوارها است.

سال گذشته ابعاد اقتصاد ایران نه تنها رشد مثبت پیدا نکرد که 7 درصد هم کوچکتر شد.

سال 97 نیز اقتصاد ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی، کوچک شده بود. در سال 97 نرخ رشد اقتصادی به منفی 4 درصد رسید.

داده های مرکز آمار ایران درباره رشد اقتصادی حکایت از اثر متفاوت فروش نفت بر اقتصاد کشور دارد. تا پیش از سال گذشته، تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت، از رشد بیشتری نسبت به تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت،‌ برخوردار بود. اما در سال گذشته به دلیل کاهش شدید قیمت نفت از یک سو و افت شدید صادرات نفت تحت تاثیر تحریم ظالمانه از سوی دیگر، سهم نفت در تولید ناخالص داخلی، اثر منفی گذاشت.

نرخ رشد اقتصادی در سال 98 بدون احتساب نفت منفی 0.6 درصد بوده است که از نرخ رشد منفی 7 درصد با احتساب نفت، بهتر ارزیابی می شود.

در بین گروه های مختلف اقتصاد کشور، فقط رشد گروه کشاورزی در سال 98 مثبت گزارش شده است.

گروه کشاورزی به لحاظ تغییرات ارزش افزوده در سال 98 از رشد 3 درصدی برخوردار بود. این در حالی است که گروه صنعت در سال گذشته رشد منفی 14.7 درصد و گروه خدمات رشد منفی 0.3 درصد را تجربه کرد.

هر گروه از چند زیربخش تشکیل شده است. بخش مسکن و ساختمان در زیرگروه صنعت طبقه بندی می شود که سال گذشته به لحاظ نسبی اوضاع بهتری نسبت به سایر بخش های تشکیل دهنده رشد اقتصادی، داشته است.

ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در سال 98 به میزان 6.1 درصد رشد کرد. رشد این بخش البته در فصل آخر پارسال حدود 3 درصد کاهشی شد. بهترین فصل برای بخش مسکن و ساختمان در سال گذشته، پاییز گزارش شده است.

داده های مرکز آمار مشخص می کند ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در پاییز پارسال 12.3 درصد نسبت به پاییز سال 97 رشد کرد. این نرخ در بهار 98 و تابستان 98 به ترتیب 7.7 درصد و 9.6 درصد بود.

ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان ترکیبی از فعالیت های بخش خصوصی و دولتی است. پروژه های راه و ابنیه (سرمایه گذاری هایی که در پروژه های زیربنایی با منابع و اعتبارات دولت صورت می گیرد)،‌ قسمت دولتی ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان را شکل می دهد. بخشی از رشد مثبت ارزش افزوده بخش ساختمان در سال 98 مدیون پروژه هایی است که توسط دولت در زیرساخت کشور سرمایه گذاری شد.

البته ساخت و سازهای شهری هم در این موضوع نقش داشته است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000