کارشناسان بازار مسکن پیشنهاد کردند

دو نقش مهم سیاستگذار برای ایجاد تعادل در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۳/۲۴
برخی از کارشناسان بازار مسکن مهم ترین عامل روند رشد قیمت املاک طی یک ماه گذشته را سرازیر شدن بخشی از نقدینگی بورس به بازار مسکن معرفی و معتقدند دولت به عنوان سیاستگذار این بخش دو نقش عمده برای ایجاد تعادل در این بازار را دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، فعالان بازار مسکن در تشریح چگونگی اثرگذاری شاخص بورس بر سایر بازارها به ویژه بازار مسکن عنوان می کنند: سفته بازانی که منتظر شاخص یک میلیون واحدی بودند پس از تحقق اهداف خود، بازار کم ریسک تر مسکن را به عنوان جایگزینی ایمن برای سرمایه خود تلقی کرده و با جابه جایی به این بازار همزمان با رونق، افزایش نسبی قیمت را هم حادث شدند.
در عین حال برخی از کارشناسان بازار معتقدند رونق بازار بورس از یک زاویه می تواند به بازار مسکن کمک کند. به گفته آنها رونق شگفت انگیز بازار بورس می تواند کمک شایانی به بازار مسکن که سال های رکود خود را پشت سر می گذارد، داشته باشد. در وضعیت کنونی اقتصاد کشور که طی سال های گذشته نوع ورود دولت به طور محسوسی در روند بازارها اثر گذار بوده است، در صورتی که چشم انداز درست و بلند مدت برای تسهیلات دولتی ترسیم شود و با وضع قوانین جلوی ایجاد رانت در برخورداری از این تسهیلات گرفته شود می تواند موجب تقویت عرضه و تقاضای مسکن و در پی آن حرکت به سوی تعادل بازار شود.
از دیدگاه آنها اقدام دولت برای استفاده از سازوکار بورس و استفاده از اوراق در جذب سرمایه پروژه های ملکی و تسهیل مشارکت سرمایه ای در بازار مسکن می تواند از موثرترین اقدامات دولت در بستر سازی و تحریک دوسویه عرضه و تقاضا در بازار شود.
همچنین کارشناسان بازار مسکن دومین نقش مهم دولت در بازار مسکن را ایجاد شفافیت کامل می دانند. به گفته آنها وظیفه دولت به عنوان تسهیل کننده و بستر ساز، ایجاد شفافیت کامل در بازار است. چراکه‌ شفافیت حتی اگر در کوتاه مدت مسبب هیجان شود، مشکلات اقتصادی را نمایان می سازد و زمینه ساز اصلاح خواهد شد. این در حالی است که در صورت نبود شفافیت ممکن است عده ای دلال و سودجو از التهاب بازار سوء استفاده کنند و زمینه ساز افزایش بی رویه قیمت ها و بی ثباتی بازار شوند.
این گروه از کارشناسان بازار مسکن در عین حال تاکید می کنند دولت نباید با وضع دستوری قیمت ها زمینه های ایجاد انحراف در بازار را فراهم کند زیرا اقتصاد دستوری، تاب آوری قدرت بالای عرضه و تقاضای مسکن را نخواهد داشت و عمر اقتصاد دستوری مسکن کوتاه مدت خواهد بود و تنها پس از مدتی کوتاه، بی ثباتی بیشتر در بازار را موجب می شود؛ اما سیاست گذار می تواند با حمایت از بسترهایی که شفافیت عرضه و تقاضای مسکن را به همراه دارند، نقش تسهیل گری برای تصمیم گیری خریداران و سرمایه گذاران مسکن را فراهم کند و با کم کردن التهاب در بازار، میزان ریسک پیش بینی نشده بازار را کم کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000