یک کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد:

عبور از چالش بازار مسکن بدون قیمت گذاری

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۳/۳۱
یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است برای ایجاد تعادل در بازار معاملات و اجاره بها مسکن، افزایش عرضه با هدف پاسخ گویی مناسب به تقاضای مصرفی راهکار اصلی و علمی است که می تواند در یک دوره زمانی از رشد پی در پی قیمت ها جلوگیری کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمود اولاد کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه صدور دستورالعمل نمی تواند راهکار اصلی برای عبور از بحران افزایش قیمت ها در بازار مسکن باشد، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: اصولا هر وقت کالایی به هر دلیلی کمتر تولید و عرضه شود، یعنی نایاب تر شود، قیمت آن افزایش پیدا می کند و هروقت از کالایی بسیار زیاد تولید شود، قیمت آن به شدت افت می کند.
وی ادامه داد: چراکه وقتی کالایی کمیاب می شود و قیمت آن افزایش می یابد، عده ای با پیش بینی اینکه تا مدتی طول خواهد کشید که عرضه افزایش یافته و قیمت کاهش یابد، به سراغ بازار مربوطه آمده و به تقاضای سفته بازی برای آن کالا بپردازند.
وی به ویژگی دو وجهی مسکن اشاره و اظهار کرد: در ایران اصولا مسکن کالائی سرمایه ای - مصرفی است. یعنی قطعا بعد سرمایه ای را دارد چون دارایی ارزشمند محسوب می شود. عایدی های مسکن، صرفا سکونت در آن (درآمد حاصل از اجاره یا حذف هزینه اجاره خانوار) نیست. بلکه عایدی های دیگری نیز دارد. مسکن به عنوان دارایی ثبت شده رسمی، ایجاد اعتبار برای دارنده آن می کند. میتوان با استفاده از سند آن، وام دریافت کرد یا وثیقه آزادی را مهیا کرد. از طرف دیگر، به دلیل برخورداری از رانت زمین، دارای بازدهی است. به هرحال، زمین ساختمان های مسکونی، در مجاورت شبکه معابر، زیرساخت های شهری و دسترسی به خدمات، نسبت به زمین های بیابانی روز به روز با افزایش جمعیت، از رانت بالاتری برخوردار می شود. همچنین در شرایطی مثل اقتصاد ایران که به دلیل رشد مداوم نقدینگی، تورم دائمی وجود دارد، بازدهی حفظ ارزش سرمایه را هم ایفا می کند.
وی با اشاره به افزایش حجم تفاضا و معاملات سرمایه ای در ماه های اخیر در بازار مسکن تصریح کرد: افزایش حجم معاملات سرمایه ای در بازار دو دلیل مشخص دارد. دلیل نخست کاهش تولید و به تبع آن کاهش عرضه است و دلیل دوم رشد نقدینگی در اقتصاد کشور که به طور طبیعی بخشی از آن به سمت بازار مسکن سراریز شده است. وی با تاکید بر آنکه راهکار عبور از چالش فعلی بازار مسکن یعنی افزایش تقاضای مصرفی که قدرت آن به شدت کاهش پیدا کرده و جلوگیری از افزایش پی در پی قیمت ها از دو مسیر می گذرد، گفت: مقابله با چالش فعلی این بازار از دو روش یعنی افزایش عرضه و افزایش قدرت خرید تقاضا امکان پذیر است و روش هایی همچون حذف قیمت ها از سایت ها و غیرشفاف کردن بازار نمی تواند مشکل اصلی بازار را حل کند بلکه باید تولید را در میان مدت و بلند مدت افزایش داد و باید رشد نقدینگی را متناسب با رشد تولید کرد.
وی در عین حال به افزایش قیمت ها در بازار اجاره اشاره کرد و افزود: نکته اصلی در خصوص روش های ایجاد تعادل در این بخش از بازار مسکن آن است که با تغییر و تعیین دستوری قیمت نه تنها به متقاضیان اصلی این بازار کمکی نمی شود بلکه به دلیل آنکه اجازه شکل گیری تولید داده نمی شود متقاضی بازار اجاره نیز برای تامین هزینه های زندگی، شغل خود را از دست داده و به طور طبیعی نمی تواند هزینه‌های خود را تأمین کند. به این معناکه در قیمت‌گذاری دستوری تولید دچار مشکل می‌ شود و قطعاً کارگری که در یک کارخانه مشغول به کار است و دارای حداقل درآمد است بیکار شده و دیگر نمی‌تواند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000