رییس اتاق بازرگانی تهران:

آماده‌ایم نوسازی بافت فرسوده را برعهده بگیریم

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۴/۰۳
رییس اتاق بازرگانی تهران از آمادگی این اتاق برای نوسازی بافت فرسوده خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی تهران برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران روز دوشنبه دوم تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی، اعضای اتاق بازرگانی تهران و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد.

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در آیین امضای این تفاهمنامه با اشاره به اینکه GDP کشور در پایان سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود گفت: این در حالی است که ارزش بازار سرمایه در این مدت هزار هزار میلیارد تومان و ارزش بازار مسکن ۱۵ هزار هزار میلیارد تومان برآورد شد و این موضوع یعنی بخش مسکن ارزشی ۲/۵ تا سه برابر بازار سرمایه داشت.

وی رشد سرمایه‌گذاری واقعی در سال گذشته در بازار مسکن را ۳/۴- دهم درصد و در سال ۹۷، ۹/۴- درصد عنوان کرد و افزود: این اعداد یعنی رشد سرمایه‌گذاری در دو سال پیاپی در بازار مسکن منفی بوده است.

خوانساری از سه بخش عمده اقتصادی در دنیا به عنوان پیشران نام برد و اظهار داشت: مسکن، خوراک و پوشاک مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی در دنیا محسوب می‌شوند و معمولا آخرین بخش‌هایی هستند که دچار آسیب می‌شوند. اما در ایران رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در دو سال پی‌درپی منفی بوده و این عملکرد می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی بسیار موثر باشد. در کشور ما هم متاسفانه با رشدی که می‌تواند مسکن داشته باشد و قابلیت هایی که این بخش دارد چه از نظر اشتغال و چه از نظر سرمایه گذاری در دو سال ۹۷ و ۹۸ رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است و امسال می تواند وضع بهتر باشد.

وی گفت: علی‌رغم وجود قابلیت‌های زیاد بخش مسکن در کشور اما سرمایه‌گذاری در این بخش در دو سال قبل منفی بوده است که باید علت آن در جای خود بررسی شود و بدانیم چرا نمی‌توانیم برای این بخش سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جذب کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: ما در سال ۵۰ با احداث شهرک اکباتان، صنعتی‌سازی مسکن را آغاز کردیم اما در حال حاضر به‌ شدت از ترکیه عقب افتاده‌ایم. در بافت فرسوده نیز نیازمند کار جدی هستیم و به رییس‌جمهور نیز پیشنهاد داده‌ایم که در اتاق تهران آماده‌ایم تا نوسازی بافت فرسوده را برعهده بگیریم.

وی فعالیت بخش‌های خصولتی و دولتی در حوزه مسکن را کم خواند و با اشاره به اینکه عمده فعالیت بخش خصوصی در این بخش متمرکز است، گفت: با این حال چالش‌های بزرگی بر سر راه بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز وجود دارد و هنوز بعد از ۴۰ سال ساخت و ساز ما دولتی است و به سمت صنعتی سازی نرفته ایم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000