گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر شد

قیمت هر متر خانه پشت مرز ۱۹ میلیون تومان

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۴/۰۸
بانک مرکزی اعلام کرد: ماه گذشته متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران با ۱۱.۶ درصد افزایش به ۱۸ میلیون و ۹۴۸ هزار تومان رسید.
پایگاه خبری بانک مسکن

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا از اطلاعات جدید اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی درباره قیمت خانه در تهران حاکی است: میانگین قیمت واحدهای مسکونی در معاملات خرداد 99 به میزان 42.5 درصد نسبت به خرداد 98 افزایش پیدا کرد. این میزان رشد حدود 10 واحد درصد بیشتر از نرخ رشد نقطه ای قیمت ها در اردیبهشت 99 است.

سال گذشته در همین موقع میانگین قیمت مسکن در تهران روی عدد 13 میلیون و 299 هزار تومان در هر مترمربع قرار داشت. همچنین سطح قیمت در اردیبهشت ماه امسال نیز پشت مرز 17 میلیون تومان در هر مترمربع مهار شده بود اما در حال حاضر روند رشد قیمت، بهای فروش هر مترمربع از واحدهای مسکونی در تهران را با دو میلیون تومان افزایش به پشت مرز 19 میلیون تومان رسانده است.

این میزان رشد قیمت ارتباط چندانی به حجم معاملات آپارتمان ندارد چرا که در فاصله اردیبهشت تا خرداد امسال اگر چه قیمت مسکن شاهد رشد شدید بود اما معاملات صورت گرفته در بنگاه های املاک با افت قابل ملاحظه همراه شد. تعداد واحدهایی که خرداد ماه در تهران فروش رفت 5 درصد نسبت به اردیبهشت کم شد و به 10 هزار و 778 واحد رسید. این تعداد قرارداد فروش آپارتمان البته از رکود سال 97 به میزان حداقل 50 تا 70 درصد بیشتر است اما در مقایسه با رونق دوره های قبل، هنوز بازار معاملات مسکن در رکود به سر می برد.

در بین 22 منطقه شهر تهران منطقه یک گرانترین و منطقه 18 ارزانترین منطقه در بازار مسکن به حساب می آید. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه 18 در معاملات ماه گذشته به 8 میلیون و 890 هزار تومان رسید. اما در منطقه یک متوسط قیمت واحدهای مسکونی از 41 میلیون تومان هم عبور کرد.

هنوز در مناطق جنوبی شهر تهران می شود واحدهای مسکونی فروشی با قیمت زیر مترمربعی 10 میلیون تومان پیدا کرد اما تعداد این فایل ها در اقلیت است.

در مناطق جنوبی شهر قیمت برای واحدهای نوساز حول و حوش 11 تا 13 میلیون تومان است.

در منطقه 5 شهر تهران متوسط قیمت واحدهای مسکونی در معاملات ماه گذشته به 23 میلیون و 700 هزار تومان رسید در حالی که در منطقه 4 که جنس معاملات مسکن در آنجا شبیه منطقه 5 است، متوسط قیمت آپارتمان روی سطح 20 میلیون و 390 هزار تومان ایستاد.

قیمت ها در منطقه 4 معمولاً کمتر از منطقه 5 است اما در ماه گذشته این اختلاف زیاد شد.

در منطقه 2 که یک منطقه لوکس و مصرفی محسوب می شود نیز تحت تاثیر وزن محله های گران قیمت همچون سعادت آباد و شهرک غرب، متوسط قیمت در معاملات مسکن خرداد 99 به 29 میلیون و 300 هزار تومان در هر مترمربع افزایش پیدا کرد.

در منطقه 12 تهران که قدیمی ترین محله های شهر در آنجا قرار دارد و در عین حال مساحت بافت فرسوده در آنجا زیاد است، متوسط قیمت مسکن 11 میلیون تومان در مترمربع است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000