مصالح ساختمانی ۱۷ درصد گران شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۴/۱۲
تازه‌ترین آمار رسمی در خصوص تحولات قیمتی بازار مصالح وتجهیزات ساختمانی از تورم فصلی ۱۷ درصدی مصالح ساختمانی شهر تهران خبر می‌دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،براساس گزارشی که امروز از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد هزینه ساخت مسکن در بهار امسال نسبت به زمستان سال قبل-یک فصل گذشته-از ناحیه تامین هزینه مصالح و تجهیزات ساختمانی وهمچنین تامین هزینه مربوط به خدمات ساختمانی 17 درصد افزایش یافت.

تحولات قیمتی بازار مصالح ساختمانی همچنین نشان می‌دهد قیمت مصالح وتجهیزات ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته نیز نزدیک به 40 درصد رشد کرده است.

براساس این گزارش که بر مبنای اطلاعات قیمتی مربوط به نوسانات قیمتی در 15 گروه اصلی مصالح وتجهیزات ساختمانی تهیه شده است قیمت انواع مصالح وتجهیزات ساختمانی و همچنین خدمات ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل بین 10 تا حول و حوش 60 درصد رشد کرده است.

بیشترین میزان تورم مصالح ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار قبل مربوط به گروه آهن‌آلات،میلگرد،پروفیل درب و پنجره و نرده بوده است.در بهار امسال قیمت این گروه از مصالح ساختمانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل –بهار سال 98-حدود 60 درصد (50.8 درصد) رشد کرده است.

این میزان تورم بنا بر اعلام سازنده‌ها وفعالان ساختمانی شهر تهران تورمی قابل توجه محسوب می‌شود وهزینه ساخت مسکن در شهر تهران را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است.

از سوی دیگر بیشترین تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در بهار امسال مربوط به گروه سنگ با رشد 42.5 درصدی قیمت بوده است.در گروه انواع بلوک سفال وآجر نیز بهار امسال تورم نقطه‌ای 6/35 درصدی، هزینه ساخت مسکن را از این ناحیه تحت تاثیر قرار داده است.

علاوه بر هزینه خرید مصالح وتجهیزات ساختمانی،بهار امسال هزینه خدمات ساختمانی هم با رشد قابل توجه مواجه شده است.طوریکه به لحاظ تورم فصلی نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار امسال،تورم خدمات ساختمانی بیش از سایر اقلام و گروه‌ها بوده است.

در بهار امسال،شاخص قیمت در گروه خدمات ساختمانی بیش از سایر گروه‌های مصالح وتجهیزات ساختمانی در مقایسه با زمستان 98-یک فصل قبل از آن-افزایش قیمت داشت.در سه ماهه اول سال جاری،در گروه خدمات، تورم فصلی 25.8 درصدی به ثبت رسید.همچنین تورم نقطه‌ای گروه خدمات در فصل بهار سال جاری معادل 27.1 درصد بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده‌ترین علت تورم قابل توجه در گروه خدمات در فصل بهار امسال مربوط به تغییرات دستمزدها ناشی از افزایش دستمزد در سال جدید از یک سو وافزایش دستمزد کارگران غیرایرانی ناشی از افزایش قیمت دلار و نوسانات ارزی بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمترین میزان تورم نقطه‌ای قیمت مصالح ساختمانی در بهار امسال نیز مربوط به گروه ایرزوگام وقیرگونی آسفالت بوده است.قیمت این گروه از مصالح ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل 10.3 درصد رشد کرده است.بعد از این گروه،کمترین میزان رشد قیمت مصالح در بازه زمانی بهار سال گذشته تا بهار امسال مربوط به گروه نقاشی ساختمان با رشد 11.6 درصدی وسپس گروه شیشه با رشد قیمت 14 درصدی بوده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000